Grym insats på Ironman Florida!

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2013 07:30 CET

Nytt svensk rekord på Ironman cykling: 4.15.51! Vi snackar drygt 42 km/h i SNITT i 18 MIL solo! .................och just det: sedan en mara under 2.55. Pontus Linberg har gjort ett stort avtryck i Florida.

Panama City Beach i Florida är platsen för den anrika Florida Ironman. 3860 m simning, 180 km cykel och 42 km löpning. Pontus Lindberg från Stockholm blev 7:a i proffsklassen och tog några riktigt bra poäng i kvalet inför Hawaii Ironman 2014. En sluttid på 8.11.14 var bara minuten från Jonas Djurbacks svenska rekord, men cyklingen gav ett stiligt svenskt rekord på den delen.

2XU gratulerar Pontus och bjuder på en kort rapport direkt från Florida:

Loppet började inte lysande, med att jag fastnade i de stora surfvågorna på väg från stranden ner i vattnet. Det märktes att man var från Sverige och inte van vid stora vågor. Där tappade jag de snabbaste simmarna vilket jag inte märkte (och även en kontaktlins). Sen följde en ganska bråkig simning i vågorna, men jag märkte inte att det gick långsammare än vanligt då jag trodde att jag var med i toppen.

Växling till cykel gick bra och sen följde den hårdaste cykling jag någonsin kört. Jag körde stenhårt för att komma ikapp första gruppen, och lyckades så småningom med det, men var hela tiden tiden orolig för att jag körde för hårt för att kunna springa då effektmätaren på cykeln låg på rött konstant.  Tillslut var vi en sträng med triathleter och domarna som var mycket hårda plockade alla omedelbart som kom innanför den tillåtna 10 meters gränsen vilket gjorde att det blev ryckig cykling. (Domarna gjorde dock helt rätt, mer sånt!)

När det var någon mil kvar blev det strul i gruppen och jag kom tillsammans med en annan triathlet in för växling och gick ut på löpningen som nummer 11, vilket jag snabbt fick rapport om. I början kändes löpningen fantastisk trots tokcyklingen, och jag sprang ganska snabbt om ett par triathleter. Löpning är normalt min starkaste gren och det gick ett tag så magiskt bra som det bara kan när allt klaffar, men Floridasolen och värmen började så småningom ta ut sin rätt även på en svensk som föredrar lite mer kyliga förhållanden. Efter halva loppet började jag känna mig ordentligt kokt, och fick vid flertalet tillfällen påminna mig om att det bara var en halvmara kvar, och lyckades på så vis hålla uppe tempot.

Till slut närmade sig målet och jag slutade som nummer sju med min absolut starkaste insats någonsin!! Det var först efter en timme i sjuktältet och tre påsar dropp som jag insåg vilken tid och bedrift jag gjort! En perfekt avslutning på säsongen - nu blir det viloperiod och amerikanska donuts!

Enjoy Sport Sverige AB är ett av Sveriges snabbast växande företag inom sportkonfektion. Med kläder som förbättrar blodcirkulationen samt påskyndar återhämtning har vi rätt plagg tillalla och envar. Gammal, ung, elitidrottare, soffpotatis eller resenär spelar ingen roll, vi har plaggen som passar dig.
Enjoy Sport Sverige AB är etablerat av professionella idrottare och entreprenörer. Vår passion är att kombinera idrottande med det bästa materialet. Valet var enkelt när vi fick möjligheten att jobba med 2XU i Sverige. Gör som vi gjorde - prova. "Du tror det inte förrän du provat!"