Musse laddad inför friidrotts-EM

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2014 08:45 CEST

2XU ambassadören Mustafa ”Musse” Mohamed är laddad inför friidrotts-EM som går av stapeln i mitten av augusti i Zürich.
-  Vi ligger just nu nere i ett kallt ST Moritz, där temperaturen mestadels visar mellan 8-12 grader och regnet aldrig är långt borta, kommenterar Mustafa Mohamed.

Mustafa kommer stanna kvar i ST Moritz fram till EM och ladda batterierna. Under vintern hade Musse en skada som stört, men har ändå kunnat göra en hel del alternativ träning. Själva löpträningen kom igång från mitten av april och från maj har det fungerat bra.

Mustafa tävlade i SM på 10 km där han blev tvåa efter Hälle klubbkamraten Ababa Lama. Tiden var 29.18 och visar att Mustafa är på rätt väg. Musses mängdträning har från juni legat på mellan 16-18 mil i veckan inklusive två kvalitativa pass.

Nu återstår det knappt tre veckor till EM vilket innebär tuffa kvalitets- och långpass. Det hittills längsta passet inför EM var 37 km.
-  Det är också viktigt att värmeacklimatisera inför EM, då det kan bli över 30 grader i Zürich. Därför åker vi ner till Comosjön i Italien, som ligger 45 minuter bort för att springa i över 25 graders värme, säger Mustafa.

Träningen har gått enligt plan och den rutinerade Musse gläds över att vara skadefri och ser fram emot EM.
-  Utifrån de förutsättningar jag haft det här året hoppas jag på ett bra genomfört lopp taktiskt och att bemästra både värmen och den tuffa banan, så får vi se hur långt det räcker, avslutar 2XU ambassadören Mustafa Mohamed.

2XU önskar Musse all lycka inför EM och hoppas att träningen inför mästerskapet går enligt plan och att han kommer hem med en topp tre placering.

Enjoy Sport Sverige är ett av sportbranschens snabbast växande företag inom tekniska sportplagg. Mest känt för försäljning av 2XU kompressionskläder, våtdräkter, triathlon-, löpnings- och cykelkläder. Alla kläder är träningskläder av mycket hög teknisk kvalitet. 2XU:s kompressionskläder betraktas globalt sett som "State of the Art" inom kompression, alltså det bästa du kan få tag på. Kompressionstyget är tillverkat av kvalitetsmaterialet PWX med medicinskt, graderat tryck som ger ökad blodcirkulation, mindre muskelvibration, som båda leder till mindre stel muskulatur, ökad uthållighet, snabbare återhämtning och förebyggande av skador. Plaggen är avsedda för alla grupper av människor före, under och efter träning. Oavsett om de tränar lite eller mycket. Enjoy Sport Sverige har etablerats och drivs av engagerade, professionella och kundorienterade personer, med bakgrund från den svenska topp- och breddidrotten. Kontakta oss gärna på info@enjoysport.se.