Enkelhet avgörande vid val av elbolag

På en komplicerad elmarknad vill allt fler kunder ha lättförståeliga erbjudanden från sin elleverantör. Det visar en färsk undersökning från Enkla Elbolaget. Pris är fortfarande den viktigaste faktorn i valet av elbolag, men hela 74 procent prioriterar enkelheten vid val av elleverantör.

En tydlig bild av kundernas prioriteringar framträder i NKI-undersökningen bland 503 av Enkla Elbolagets kunder. Priset är absolut viktigast bland de tillfrågade (95%), tätt följt av service (82%), miljö (77%) och enkelhet (74%). Lägst prioriterat är leverantörens lokala förankring (31%).

Trots att service är en viktig parameter, visar undersökningen att kunskapen och kravet på personlig service sjunker när man väl blivit kund. Enkla Elbolaget har idag 91 procent nöjda kunder, men 61 procent visar sig ha låga förväntningar på personlig service. Med en produkt som fungerar och som är lätt att förstå behöver kunderna helt enkelt inte kontakta kundservice.

– Även om förtroendet för elbranschen ökar, är elmarknaden fortfarande för komplicerad för gemene man att förstå. El är tyvärr en produkt som konsumenten generellt har lågt intresse av. Då blir enkla och trygga lösningar allt viktigare. Det visar både undersökningen och andelen nöjda kunder tydligt, säger Lukas OIofsson, Försäljningschef på Enkla Elbolaget.

Lukas Olofsson, Försäljningschef Enkla Elbolaget
Mail: lukas.olofsson@enklaelbolaget.se

• elmarknad
  • val av elbolag