Enkla Elbolaget erbjuder konkurrenterna hjälp att förenkla sina elfakturor

En nyligen genomförd undersökning från TNS Sifo visar att svenskarna fortfarande tycker att elfakturan är den svåraste fakturan att förstå sig på. Nu vill Enkla Elbolaget att fler elbolag tar efter dem och förenklar sina kunders fakturor.

-Mycket på fakturan kan förenklas. Många känner sig stressade av att inte hinna med vardagens alla måsten. Då ska inte vi försvåra en produkt som el, genom att visa information som ingen egentligen begriper. Nu erbjuder vi våra konkurrenter förenklingshjälp så att de också kan erbjuda sina kunder enkla elfakturor, säger Kenneth Johansson, VD på Enkla Elbolaget.

Enkla Fakturan.
Enkla Elbolagets faktura är enkel på flera nivåer. Fakturan visar bara den faktiska elförbrukningen under angiven tidsperiod och vad det kostar för kunden. Förutom detta saknar fakturan kuvert, vilket gör den enkel att öppna – och att sopsortera. Det är även enklare att betala, med ett kortare OCR-nummer än vanligt. Kunder som vill ha mer fakturadetaljer väljer till detta och ser dem på sina sidor på webbportalen. Men bara ett fåtal kunder har faktiskt valt till detaljer till sin enkla faktura.

Fler förenklingar på väg.
En kundundersökning gjord bland Enkla Elbolagets kunder visar att 9 av 10 vill ha elnätsavgift och elförbrukning på samma faktura. Detta blir verklighet inom några år enligt beslut från de nordiska tillsynsmyndigheterna(NordREG).

-Genom att samordna och införa en kontakt för kunden blir det mycket enklare. En faktura och en kontakt. Dessutom skonar vi miljön. Med nya nordiska riktlinjer blir detta verklighet redan inom ett par år, avslutar Kenneth Johansson.

Elbolag som vill ha hjälp med att förenkla sin faktura uppmanas kontakta:

Thomas Anderson, Chef Digital Affärsutveckling
Telefon: 0454 – 200 275
Mail: thomas.anderson@enklaelbolaget.se

För övrig information, vänligen kontakta:
Kenneth Johansson, VD
Telefon: 0454 – 200 243