Tarkett laddar upp för en klimatklok miljö.

I samarbete med Enkla Elbolaget har Tarkett i Ronneby fått sex stycken laddstolpar för eldrivna fordon på plats. Nu har 500 anställda bättre möjligheter att kunna gå ifrån fossilt bränsle till ett mer klimatklokt alternativ.

I nuläget rullar drygt 45 000 eldrivna fordon på vägarna i Sverige, och fler blir det i rask takt. Prognosen säger 79 500 i slutet av 2018. Dessutom har många biltillverkare eldrivna fordon högt upp på agendan, vilket gör att vi kommer se ökad konkurrens och nya bilmodeller.
Med fler eldrivna fordon på vägarna växer efterfrågan på laddmöjligheter, vilket Enkla Elbolaget har tagit fasta på. De har bytt ut sin tjänstebilsflotta till el- och hybridbilar och upplever själva hur laddinfrastrukturen fungerar. För att vara en del i att driva på utbyggnaden av laddinfrastrukturen har Enkla Elbolaget tagit fram ett koncept för företag att enklare kunna införskaffa laddstolpar, genom att ta hela ansvaret för projektet.

Tarkett i Ronneby hörde talas om konceptet och nappade. Idag finns det fyra laddstolpar på personalparkeringen och två på besöksparkeringen, totalt 12 laddplatser hos Tarkett.

- Efterfrågan och behovet av laddmöjligheter har ökat både från personalen och våra besökare, och då vi även kommer se över tjänstebilsflottan var beslutet inte långt borta att skaffa laddstolpar, säger Mikael Pettersson, Hållbarhetschef på Tarkett.
- Valet av leverantör av laddstolparna föll på Enkla Elbolaget, just för att det är så enkelt. De har drivit projektet från A-Ö med bidragssökande, montering av stolpar, skyltar, målning av parkeringsplatser och installation med hjälp av laddoperatören Clever.

Tarkett arbetar för en fossilfri verksamhet i tillverkningsprocessen och kommer byta ut befintliga oljepannor mot elpannor, vilket kommer innebära ett minskat Co2-utsläpp på hela 3 000 ton.

Mikael Pettersson, Hållbarhetschef fortsätter;
- Laddstolparna kan kännas som en liten del i vårt hållbarhetsarbete, men dock så viktig. Alla bidrag, stora som små för en bättre miljö, är ett steg i rätt riktning.

Enkla Elbolagets VD Kenneth Johansson avslutar;
- Vi är stolta över att vara en del i Tarkett och våra andra kunders hållbarhetsarbete. Det går helt hand i hand med vårt eget miljöarbete, som innefattar miljö, förnybar energi och människor.

För mer information, kontakta:
Kenneth Johansson, VD på Enkla Elbolaget
kenneth.johansson@enklaelbolaget.se

• Livsstil, mode, fritid

Enkla Elbolaget är en del av Dalakraft och tillsammans med Scandem och Jämtkraft är vi ett av Sveriges större elhandelsbolag. Vår idé är att erbjuda el som är enkel, prisvärd och klimatklok. Sedan 1996 och avregleringen av den svenska elmarknaden har vi konkurrerat med kundanpassade elavtal byggda på kunskap, nytänkande och personlig service.

enklaelbolaget.se