Svenskarnas arbetsglädje är inte längre i topp 10

Svenskarnas arbetsglädje är inte längre i topp 10

ENNOVA| GLOBAL EMPLOYEE AND LEADERSHIP INDEX | AUGUSTI 2016| ÅRETS RESULTAT

Sverige skiljer sig från de övriga nordiska länderna. Svenskarna upplever nämligen en högre arbetspress och lägre arbetsglädje. Samtidigt stiger antalet stressrelaterade sjukdomar. Det är hög tid att se över arbetsklimatet på svenska arbetsplatser.

Sveriges ekonomi är stark. Arbetslösheten faller, och företag har redan svårt att få tag på kvalificerad arbetskraft. Generellt sett har vi en god privatekonomi, vi har fler jobbmöjligheter och en tro på framtiden.

Samtidigt stiger antalet stressrelaterade sjukdomar. Konkurrensen är hård, medarbetarna upplever inte att deras chefer har tid att leda, och det sker hela tiden nya förändringar.

Det är några av de faktorer som spelar in när man ser på arbetsglädjen i Sverige. För den är sakta på väg nedåt jämfört med andra delar av världen – och nu är Sverige inte längre i topp 10. I årets Global Employee and Leadership Index är vi nu på en 14:e plats bland de 39 länder som ingår i undersökningen.

Det sker många förändringar på de svenska arbetsplatserna, bland annat besparingar, nedskärningar, omorganisationer och standardiseringar. Dessa förändringar skapar stor otrygghet bland medarbetarna. Och denna otrygghet är inte bra för varken arbetsglädjen, produktiviteten eller genomförandet av förändringar i vardagen.

Så länge vi inte är bra på att hantera förändringar på arbetsplatsen, påverkas arbetsglädjen negativt.

- Detta är ett stort problem då det inte kommer att bli färre förändringar i framtiden, snarare fler, säger Agneta Saxeby, konsult på Ennova.

De många förändringarna ställer också högre krav på cheferna, som ska informera, implementera och säkerställa att dessa förankras i ett nytt arbetssätt. Cheferna har med andra ord många utmaningar framför sig. För att lyckas behöver de hjälp och stöd och inte minst tid att fokusera på sitt ledarskap.

Ett oroväckande resultat från årets undersökning är att var femte svensk medarbetare vill sluta på sitt jobb inom ett år. De trivs inte med sitt arbete, till nackdel för sig själva, sina kollegor och sin arbetsgivare.

- Idag rapporterar allt fler företag om brist på arbetskraft och företag måste satsa mer på att skapa en attraktiv arbetsplats som kan både behålla och attrahera chefer och medarbetare, säger Agneta Saxeby.

Om Global Employee and Leadership Index:

• Global Employee and Leadership Index har genomförts av Ennova sedan år 2000 och tar varje år tempen på medarbetarnas arbetsglädje, engagemang och syn på ledarskapet.
  • Undersökningen bygger på 38,000 representativa svar som samlats in i 39 länder världen över.
  • Resultaten presenteras på konferenser i Danmark, Norge och Sverige.