Ser man till världen i stort är även kärnkraften en del av lösningen

Ny era för kärnkraften

Den gröna vågen sköljer in över Europa och ny förnybar energiproduktion ska ersätta fossila bränslen och kärnkraft. Men ser man till världen i stort är även kärnkraften en del av lösningen.

I Tyskland har man fattat ett politiskt beslut om att helt fasa ut kärnkraften. Sverige har redan stängt ner en reaktor och ytterligare tre kärnkraftsreaktorer kommer att stängas under de närmaste åren. Fransmännen däremot är under överskådlig framtid beroende av sin kärnkraft. Finland bygger två nya kärnkraftsreaktorer och Polen överväger att bygga sin första reaktor.

Ser vi utanför Europa har Kina planer på att bli världens största kärnkraftsproducent – före USA. Kineserna ska tredubbla landets kärnkraftskapacitet något som motsvarar två gånger elförbrukningen i Norden.

Kärnkraft är en del av lösningen
För att möta framtidens energiefterfrågan krävs utbyggnad av mer kraftproduktion. Det råder bred global enighet om att kolkraften förorenar mest och därför bör denna avskaffas. Kärnkraft och förnybar energi har en sak gemensamt: de är koldioxidneutrala. Utbyggnadshastigheten för kärnkraften har gått trögt på grund av höga investeringskostnader, men detta håller nu på att vända. De faktiska kostnaderna från användningen av fossila bränslen är gigantiska och vi förväntar oss en svängning i energimixen från kol till mer kärnkraft och förnybar energi.

LOS Energy följer utvecklingen på energimarknaderna nära och sänder en marknadsuppdatering varje vecka