Julhandla smart och säkert på nätet

Nyhet   •   Dec 18, 2013 14:34 CET

Julhandeln är i full gång, och fler och fler av oss köper julklappar på nätet. Handel över internet är både enkelt och tidsbesparande, och betalar du med ett kreditkort så är det dessutom säkert.

Kreditkort är ett flexibelt sätt att betala och ett sätt att ta en kredit, till exempel nu under julhandeln. Med ett kreditkort följer ofta en rad fördelar, som till exempel tilläggsförsäkringar.

Minska risken för bedrägeri

Kreditkort gör ditt näthandlande säkrare. Om du inte får den produkt eller tjänst som du har köpt så kan du reklamera ditt köp och kortföretaget står för räkningen. Om ett företag går i konkurs så gäller samma princip. Genom att använda kreditkort när du handlar på nätet så exponerar du inte någon kortinformation som är direkt kopplat till ditt bankkonto. Det kan därför vara smart att tänka till innan du väljer betalningssätt för ditt näthandlande.

Använd ditt kort förnuftigt

Kreditkort ger dig flexibilitet, säkerhet och trygghet. Men det betyder även att du har ett större personligt ansvar för hur du använder det. Låna inte mer än vad din ekonomi klarar av. Kom även ihåg att följa villkoren för återbetalning. Vanligtvis betalar du ingen ränta om du betalar allt när den första fakturan kommer, men väljer att dela upp din betalning på ett par månader så måste du betala ränta.

Ett kreditkort ger dig:

• en flexibel kredit där du själv bestämmer hur mycket du vill betala tillbaka under en viss period
  • möjlighet till räntefria dagar
  • säkerhet och trygghet när du handlar på nätet
  • alla köp på en faktura, betalar du hela beloppet på fakturan så betalar du oftast ingen ränta
  • tillgång till en betalningsmetod som fungerar på fler än 25 miljoner platser runt om i världen (gäller for Visa och Mastercard)
  • möjlighet att dela upp en oväntad eller stor utgift
  • ofta ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd

Priser och fakta om kreditkort på www.entercard.se

Kommentarer (0)