Så skyddar du dig mot ID-bedrägerier på nätet

Nyhet   •   Feb 16, 2016 08:55 CET

Då och då läser man i tidningar om bedragare på nätet som vill få dig att lämna ut personlig information i syfte att lura dig på pengar. EnterCard ger dig några enkla tips på hur du undviker att bli lurad på nätet.

Vi jobbar ständigt med att förbättra säkerheten kring våra produkter och tjänster. EnterCard använder det väletablerade övervakningssystemet Falcon som bevakar korttransaktioner och larmar vid misstanke om brott. Vår säkerhetsavdelning är bemannad dygnet runt och vi varnar kunder via sms, telefon och e-post, vid misstanke om felaktiga korttransaktioner.

5 enkla tips på hur du undviker att bli lurad på nätet:

• Lämna aldrig ut personlig information via e-post eller på osäkra hemsidor.
  • Lämna aldrig ut personliga koder via telefon eller e-post även om personen ifråga påstår sig ringa ett välkänt företag.
  • Svara aldrig på skräpmail, falska virusvarningar eller liknande.
  • Om du får ett e-postmeddelande med udda ordföljd eller felaktigt ordval finns det oftast anledning att bli misstänksam. Det kan vara ett tecken på bedrägeri.
  • Var extra uppmärksam om du loggar in på en dator i en publik miljö och var noga med att logga ut när du är klar.

Om du misstänker att du fått falsk e-post eller om du har blivit kontaktad av någon via telefon som efterfrågar din personliga information så är det viktigt att du kontaktar oss omgående så kan vi hjälpa dig.

Kommentarer (0)