Nu är vintern här – dags att skotta säkert!

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2015 15:07 CET

Borttagningen av snö- och is på taken har tidigare år orsakat både tragiska dödsfall och skador på människor, fastigheter och annan egendom. Men Entreprenörföretagen, som ägs av Plåtslageriernas riksförbund och som samlar 950 medlemsföretag varav många sysslar med takskottning under vintern, har de senaste åren aktivt arbetat för att vända denna trend och nu visar det sig att dessa satsningar har gett synbara resultat. Den största av dessa satsningar är Skotta säkert – ett utbildningsprogram och licenskrav för säkrare takskottning som har lett till att det denna vinter finns drygt 5 000 licensierade takskottare i landet.

– Både privatpersoner, fastighetsägare och försäkringsbolag är naturligtvis måna om att de företag som anlitas för att ta bort is och snö från taken, är seriösa och professionella i sitt yrkesutövande. Det är mot bakgrund av det som Entreprenörföretagen startade Skotta säkert för snart tre år, säger Alexander Iliev, ansvarig för Skotta säkert på Entreprenörföretagen.

Skotta säkert har tagits emot väl av både försäkringsbolag, fastighetsägare, allmänheten samt av de företag som sysslar med takskottning. Systemets positiva effekter har även gett projektet internationell uppmärksamhet, vilket bland annat har lett till att Skotta säkert nu även finns på licens i Finland.

– I grund och botten är det fastighetsägarens ansvar att se till så att ingen person skadas av snö eller is som faller ner från fastigheten. Om det ansvaret inte sköts ordentligt kan det bli kostsamt för fastighetsägaren och i värsta fall ge fängelse, men fastighetsägaren kan också, med ett avtal, delegera ansvaret till den entreprenör som har anlitats för att sköta takskottningen, fortsätter Alexander Iliev.

Denna vinter har Entreprenörföretagen framförallt arbetat med att nå ut med information om Skotta säkert till fastighetsägare, förvaltare och bostadsrättsföreningar. Och budskapet är att de naturligtvis enbart bör anlita licensierade takskottare.

– En fastighetsägare måste ha koll på sina tak och bör därför ha ett avtal med en entreprenör i god tid innan vintersäsongen. För det är svårt att hitta en entreprenör när snön redan har börjar falla. De försäkringsbolag som vi har varit i kontakt med har berättat att skadorna på personer, fastigheter och egendom har sjunkit rejält sedan Skotta säkert startades. Och om vi tittar på vår egen medlemsförsäkring så har skadorna minskat med över 50 procent, säger Thomas Dahlberg, vd på Entreprenörföretagen.

Arbetet med att förbättra förutsättningarna i takskottningsbranschen går med andra ord framåt för första gången på mycket länge.

Behöver du ytterligare information kontakta:
Alexander Iliev, jurist och ansvarig för Skotta säkert på Entreprenörföretagen, 070 322 07 70
Thomas Dahlberg, vd Entreprenörföretagen, 070-962 75 98
_______________________________________________________________________________________
Skotta säkert är ett licensieringssystem med syfte att stoppa oseriösa aktörer, att få bort personskador, att bidra till en bättre arbetsmiljö för takskottarna samt att minimera skadorna på fastigheter och egendom. Systemet startades på initiativ av Entreprenörföretagen och drivs i samarbete med landets försäkringsbolag. Läs mer om Skotta säkert och hitta licensierade takskottare över hela landet på www.skottasakert.se

Entreprenörföretagen ägs av Plåtslageriernas Riksförbund och samlar 950 svenska företag i tre branschföreningar; Byggnadsplåt, Ventilation och Stål & Lättbyggnad.

Kommentarer (0)