Plåt & Ventföretagens nya auktorisationssystem – ”Ett viktigt och välbehövligt lyft för våra branscher”

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2017 09:21 CET

Plåt & Ventföretagen har utvecklat två nya auktorisationssystem – ett för byggnadsplåtslagerier och ett för ventilationsföretag. Lanseringen av de nya auktorisationssystemen har redan inletts, bland annat med ett antal informationsträffar runt om i landet.

– Våra medlemsföretag besitter redan i dag god kompetens och levererar mycket hög kvalitet i sina arbeten. Däremot har de hittills saknat dokument som kan bevisa detta. Därför har vi tagit fram en branschgemensam modell, en auktorisation. Den kommer företagen att arbeta efter för att säkerställa att det arbete som utförs håller den standard och kvalitet som deras beställare önskar, säger Johan Lindström, vd i Plåt & Ventföretagen.

Auktorisationerna omfattar all produktion och ger de auktoriserade företagen kontroll på projektflödet från förfrågan till kundöverlämnande. Till sin hjälp har företagen en handledning med instruktioner och mallar som hjälper dem att ta fram en egen arbetsmodell för sitt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete.

Auktorisationen för ventilationsföretag omfattar också utbildning för både montör och arbetsledare, medan endast byggnadsplåtslageriernas arbetsledare omfattas. Byggnadsplåtslagerierna har även tillgång till tydliga fördjupningsinstruktioner som tolkar och förklarar befintliga instruktioner i Bygg-AMA.

Själva auktorisationsgodkännandet sköts av en oberoende part, nämligen INCERT (Installations Certifiering i Stockholm AB) som i sin tur är ackrediterade av SWEDAC. Auktorisationerna är öppna för alla företag som uppfyller de kriterier som ställs.

– Auktorisationssystemen kommer bli ett viktigt och välbehövligt lyft för branscherna. De är uppbyggda enligt ett enhetligt system som är lätt att följa och som ger kunden ett mervärde i form av kvalitet och trygghet, säger Annika Brännmark, branschchef på Plåt & Ventföretagen.

– Eftersom stort fokus ligger på den förberedande arbetsberedningen så tror vi att många företag kommer att bli mer effektiva när de slipper de onödiga tillfällen där man måste ringa och fråga, eller åka och hämta något man glömt ta med sig. Så detta kommer att bli mycket positivt för både våra medlemsföretag och alla deras kunder.

Plåt & Ventföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag verksamma inom byggnadsplåt och ventilation.

Kommentarer (0)