Enzymatica: ColdZyme introduceras på apoteken i Norge

Enzymatica, som utvecklar och säljer produkter baserade på enzym från djuphavstorsk, meddelar idag att flertalet apotekskedjor i Norge har fattat beslut om att införa ColdZyme® Munspray mot förkylning i sina produktsortiment. Från och med september i år kommer ColdZyme att finnas till försäljning för de norska konsumenterna.

Expansionen till Norge är Enzymaticas första steg ut på marknader utanför Sverige.

- Det är mycket glädjande att vi nu kan rapportera det första resultatet av det senaste halvårets satsningar på att expandera ColdZyme geografiskt. Lanseringen på apoteken i Norge är strategiskt viktig för oss eftersom den bekräftar att produkten har potential även utanför Sverige. Vårt nästa steg är att komma i mål även med de danska apotekskedjorna, säger Michael Edelborg Christensen, VD för Enzymatica.

ColdZyme kommer inledningsvis att säljas i Norge via två av de dominerande apotekskedjorna: Apotek 1 och Boots. På liknande sätt som i Sverige kommer apoteken att bearbetas av Enzymaticas egen lokala försäljningsorganisation. Lanseringen inleds i och med starten av höstens förkylningssäsong, som vanligtvis infaller i samband med skolstarten i augusti-september. I samband med introduktionen av ColdZyme investerar Enzymatica i en lanseringskampanj i media.

Den norska marknaden motsvarar ungefär halva den svenska marknaden i storlek, baserat på befolkningsmängd. I Sverige uppgick värdet för receptfria produkter inom förkylningskategorin 2013 till cirka 735 miljoner kronor enligt branschstatistik.*

För mer information, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), Telefon: 0768-14 41 66. E-post: michael.christensen@enzymatica.se

Om ColdZyme Munspray
ColdZyme Munspray förebygger och förkortar förkylning genom att skapa en skyddande och aktiv enzymbarriär som minskar möjligheten för förkylningsvirus att skapa en förkylning. Barriären suger till sig virus och enzymet verkar aktivt för att göra det omöjligt för viruset att fästa på målceller.

Sedan 2013 sälj produkten i via apotek och hälsofackshandeln i Sverige. Under första kvartalet 2014 avancerade produkten till apotekens topp 3-lista över de mest sålda förkylningsprodukterna sett i värde.

* Nielsen ScanTrack, v52 2013.

Enzymatica AB (publ) är ett publikt bioteknikbolag med fokus på forskning, utveckling och försäljning av produkter baserat på en patenterad enzymteknologi. Enzymatica använder sig av ett marint enzym, ett köldanpassat trypsin från djuphavstorsk. Enzymatica har flera projekt i pipeline mot sjukdomar på hud-, svalg- och slemhinna. Den lanserade medicintekniska portföljen omfattar ColdZyme® Munspray CE mot förkylning. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Aktietorget.

Om Enzymatica på webben
Enzymaticas Pressrum »