E.ON och Simförbundet fortsätter samarbetet

Nyhet   •   Okt 09, 2012 09:44 CEST

Svenska Simförbundet och E.ON har i dagarna skrivit under ett förnyat sponsoravtal som innebär att E.ON fortsätter stötta Simförbundets verksamhet som huvudsponsor under 2013. Samarbetet mellan Svenska Simförbundet och E.ON inleddes 2006 och fokus för arbetet har legat på att aktivt arbeta med att öka simkunnigheten bland barn och unga.

Samarbetet har varit mycket framgångsrikt; bland annat har drygt 260 skolor deltagit  i simkunnighetstävlingen för barn i åk 1-5, Skolsimmet, under enbart det senaste året. Dessutom deltog 125 anläggningar runtom i Sverige i Simkunnighetens dag i år, då simföreningar och simhallar kan visa upp sin verksamhet på olika sätt, locka barn till att ta simmärken och på andra sätt uppmärksamma vikten av att lära sig simma.

- Vi är glada att kunna fortsätta vårt framgångsrika samarbete med E.ON, säger Förbundsdirektör Bengt Jönsson från Svenska Simförbundet.

Genom att förlänga kontraktet understryker E.ON sitt långsiktiga engagemang i simning och simkunnighet.

- Simkunnighet är viktigt för barn och unga och genom vårt stöd till Svenska Simförbundet kan vi se till att allt fler lär sig simma,  säger Viktoria Bergman, Kommunikationsdirektör på E.ON. Detta samarbete är ett steg i vår ambition att påverka samhället i en positiv riktning och ta vårt ansvar i en fråga som är viktig för barns och ungdomars framtid.

- Svensk simning behöver starka partners som E.ON. Jag ser fram emot att fortsätta och intensifiera vårt samarbete, tillägger Sven von Holst, styrelseordförande i Svenska Simförbundet.