Åbyverket i Örebro levererar fjärrvärme igen

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 12:36 CEST

Reservanläggningarna som producerat fjärrvärme i Örebro under helgen har nu kunnat stängas av.

- Jag kan meddela att vi nu åter har leverans av fjärrvärme från Åbyverket. Vi har stängt ner de anläggningar i Kumla, Hallsberg och Östra Örebro, som under helgen fick ersätta Åbyverket, säger Efwa Nilsson, regionchef på E.ON Sverige.

Efter inspektion av Åbyverkets fjärrvärmepannor konstateras att helgens brand inte har skadat den delen av kraftvärmeverket.

– Det är glädjande att fjärrvärmenätet är intakt så att vi kan leverera fjärrvärme från ordinarie produktion så snabbt, säger Efwa Nilsson.

En intern utredning är tillsatt med anledning av branden på Åbyverket den 6 oktober. Den ska utreda orsak, händelseförlopp och konsekvenser av branden.

För mer information: Efwa Nilsson, regionchef E.ON Sverige, telefon 070-525 17 15.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.