Arbetet med skadade vindkraftverket i halländska Knäred fortlöper

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 13:47 CEST

I går torsdag lossnade den översta delen på ett av E.ONs vindkraftverk i Knäred utanför Laholm i Halland. Arbetet med att utreda hur vindkraftverket ska plockas ned fortsätter.

– Vad som orsakat att nospartiet delvis lossnat från sitt fäste vet vi ännu inte, säger E.ON Winds kommunikationschef Ann-Nina Finne och fortsätter:

– Nu prioriterar vi att utreda hur vi kan ta ner vindkraftverket på ett säkert sätt. Därför kommer vi under några dygn att observera huruvida verket rör på sig, innan vi skickar fram vår personal till tornet.

Utöver detta sammanställer E.ON all data från det skadade verket för att se om något avviker från det normala.

E.ON arbetar på plats tillsammans med Räddningstjänsten. Då det inte kan uteslutas att turbinen ramlar ner är området avspärrat inom en radie på 500 meter.

E.ON stoppade igår driften på övriga vindkraftverk i parken.

För fler frågor kontakta
Ann-Nina Finne, kommunikationschef E.ON Wind, 070 – 540 21 56.
Mattias Hennius, presschef E.ON, 0705 – 19 18 92.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.