Biogasproduktion i Nöbbelöv. Absolut, Lyckeby och E.ON samarbetar kring förnybar energi

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 08:55 CEST

The Absolut Company, Lyckeby Stärkelsen och E.ON, har tecknat ett avtal med målet att producera stora mängder biogas av företagens sidoprodukter. Totalt kan cirka 120 GWh biogas produceras - vilket motsvarar hela 12 miljoner liter bensin.

Anläggningen för produktion av biogas planeras i Nöbbelöv utanför Kristianstad där såväl The Absolut Company som Lyckeby Stärkelsen har sina verksamheter. Biogasen produceras av drank och fruktsaft - sidoprodukter - från The Absolut Company och Lyckeby Stärkelsen. För The Absolut Company blir detta ett viktigt framtida komplement till dagens hantering av drank.

- Satsningen ligger helt i linje med vår strategi att öka mängden förnybar energigas i den svenska energimixen, säger Hans Kreisel, VD på E.ON Gas och fortsätter:

- Sammanlagt kan satsningen minska utsläppen av koldioxid med omkring 40 000 till 45 000 ton per år.

Biogasanläggningen bedöms producera sammanlagt 120 GWh biogas varje år.
Förutom biogasen kommer biogödsel att produceras i anläggningen för leverans till lantbruket.

E.ON planerar även att uppföra en gemensam biobränsleeldad ångcentral i syfte att tillgodose The Absolut Companys och Lyckeby Stärkelsens ångbehov.

För att effektivt kunna distribuera biogasen ska E.ON också undersöka möjligheten att bygga gasledningar till tätorterna i regionen.

För mer information kontakta:
Tomas Sättlin, VD Lyckeby Stärkelsen, 0730 - 40 42 79.
Kerstin Karlström, Director Production Distilliry, The Absolute Company.
070 - 191 43 17.
Krister Asplund, VP Produktion, The Absolute Company, 070 - 524 81 12.
Ola Hall, projektledare, E.ON Gas, 070 - 582 26 00.
Hans Kresiel, VD E.ON Gas, 0702 - 95 66 62.

Utsänt av:
E.ON Gas Sverige AB