Cirka 15 000 strömlösa i natt – E.ON öppnar två informationskontor

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 18:00 CET

I går slog stormen Ivar till mot Norrland och som mest var 32 000 av E.ONs kunder strömlösa. Klockan 18 i dag är siffran nere på cirka 15 000 utan el.
- Vi kommer att behöva hela helgen och förmodligen några dagar in i nästa vecka för att kunna röja, laga och på så vis ge alla strömmen åter, säger E.ONs presschef Mattias Hennius.

I dag har E.ON haft omkring 300 personer i arbete med stormen. Bland annat deltar fem helikoptrar i besiktnings- och röjningsarbetet.

Efter att ha flugit längst med de drabbade ledningarna klarnar omfattningen av Ivars framfart. Värst drabbat är kuststräckan mellan Sundsvall och Hudiksvall.

- På vissa sträckor ligger träden som ett plockepinn över våra ledningar och stolpar, säger Mattias Hennius.

Röjnings- och lagningsarbetet som pågår till sent i kväll, upptas direkt i morgon bitti igen. Allt med målet att så fort som möjligt ge samtliga kunder strömmen åter.

Två informationskontor öppnas i morgon lördag

För att stödja de fortfarande strömlösa kunderna, öppnar E.ON två informationskontor i Bergsjö i Nordanstigs kommun och Kramfors.

Adresserna är:

·  Bergsjö, Nordanstigs kommun: Södra vägen 4, Bergsjögården

·  Kramfors: E.ONs kontor i Kramfors, Limstagagatan 7

Informationskontoren är öppna från och med i morgon lördag mellan kl 08 till 20. Därefter håller de öppet så länge det finns ett behov från kunderna. Förutom att hjälpa kunderna med information om strömavbrottet, kommer E.ON även att bistå med filtar, ficklampor etc.

- Kontoren är ett sätt att försöka stötta våra kunder på alla sätt det bara är möjligt, avslutar Mattias Hennius.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

För lokala mediefrågor kontakta Lars Höglund, regionchef, tel: 0703 – 29 69 52.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.