E.ON uppmanar sina kunder i Norrland att förbereda sig inför stormen

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2013 14:09 CET

I dag drar ännu en storm in över Jämtland och västernorrland. En storm med över 30 m/sek i byarna kommer att påverka områdets elkunder. Därför rustar nu E.ON för att denna påverkan ska bli så lindrig och så kortvarig som möjligt.

- Vi vill uppmana våra kunder att förbereda sig inför stormen; värme, ljus, vatten och en batteri-radio är sådant som är bra att ha hemma, säger E.ONs presschef Mattias Hennius och hänvisar till Energimyndighetens hemsida där det finns bra råd.

E.ON har aktiverat sin storstörningsorganisation för Norrland. I deras arbete ingår bland annat att säkra upp personal, materiel och maskiner.

E.ON Elnät har cirka 100 personer i beredskap från klockan 16 i Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Gävleborg. Dessutom finns två helikoptrar tillgängliga på fredag morgon för besiktning av elnätet och för att lyfta bort träd från elledningarna. E.ON planerar för att återställningsarbetet kommer att pågå över helgen och i början av nästa vecka.

- Det är ett rejält oväder som närmar sig, men vi är beredda och kommer göra allt vi kan för att våra kunder ska drabbas så lite det bara är möjligt, säger Mattias Hennius.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

För lokala mediefrågor kontakta Lars Höglund, regionchef, tel: 0703 – 29 69 52.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

Du kan även följa vårt arbete på E.ONs webbradio. Radion sänder i dag torsdag mellan 16.00 och 23.00. Och börjar sända redan klockan 07.00 i morgon fredag. Mer info och fortsatta sändningstider om webbradion hittar du på http://www.eon.se/

För alla som vill veta mer om hur du på bästa sätt kan förbereda dig inför stormen, hänvisar vi till Energimyndighetens hemsida.