E.ONs nya värmeverk i Sveg invigt

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2012 12:06 CEST

Idag den 19 oktober invigde Karin Jarl-Månsson, VD på E.ON Värme, och Gunilla Zetterström-Bäcke, kommunstyrelsens ordförande i Härjedalens kommun, E.ONs nya värmeverk i Sveg. Totalt har E.ON investerat 15 miljoner kronor i en samlad, biobränslebaserad produktion.

E.ONs satsning på att förbättra fjärrvärmeproduktionen i Sveg påbörjades redan förra året, då man började bygga om en förvärvad industrilokal till värmeverk. I januari 2012 togs en ny biobränsleeldad panna i drift och under våren och sommaren har E.ON flyttat sina övriga pannor i Sveg till värmeverket. Nu står allt klart inför årets eldningssäsong.

– Det känns skönt att kunna inviga det nya värmeverket lagom till den kalla årstiden, sa Karin Jarl-Månsson, VD på E.ON Värme. Med en samlad produktion och ny panna tryggar vi leveranssäkerheten och höjer produktionskapaciteten i Sveg. Så det här är en positiv investering på flera sätt!

I Sveg baseras cirka hälften av fjärrvärmeproduktionen på överskottsvärme från HMAB samt värme från Svegsågen. Övrig värme produceras i E.ONs biobränsleeldade pannor.

– Vad som också känns bra är att vi har ökat andelen förnybar fjärrvärme i Sveg, tack vare den nya biobränsleeldade pannan, säger kommunstyrelsens ordförande Gunilla Zetterström-Bäcke.

Lördagen den 20 oktober klockan 10-14 hålls ett Öppet hus på värmeverket då alla intresserade har möjlighet att besöka anläggningen.

För mer information: Anna Nystedt, Informationschef E.ON Värme Sverige, telefon 070-525 54 86.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.