E.ON lanserar ett batteri för lagring av solenergi

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 09:52 CET

E.ON batteri för lagring av solel

E.ON erbjuder nu ett nytt batteri som möjliggör lagring av solenergi. Det finns redan på den tyska marknaden och nu kan även svenska solfarmare anmäla sitt intresse för batteriet som levereras till den svenska marknaden i slutet av mars 2017.

- Nu kan svenska solcellsägare öka sin egenproduktion av solenergi och minska sitt behov av att köpa el, säger Karin Jarl-Månsson, chef för E.ON försäljning. Med hjälp av batteriet kan man lagra energin under hela dygnet och därmed bli ännu mer självförsörjande.

Batteriet är på 4,4 kWh och är framtaget för mindre solcellsanläggningar som exempelvis en villa. För en villa med normalförbrukning klarar batteriet att lagra energi som motsvarar fem timmars förbrukning sommartid och drygt en timme vintertid.

- Batteriet är ett av de första på den svenska marknaden, säger Karin Jarl-Månsson. E.ON erbjuder redan solcellslösningar för både hem och företag på den svenska marknaden och bidrar med hela kedjan – installation, elhandel, rådgivning och skräddarsydda lösningar för varje kund.

Det finns bra förutsättningar för solceller i Sverige. Solstrålningen är nästan lika hög som i Centraleuropa, tack vare våra långa ljusa dagar på sommarhalvåret. Störst är produktionen mellan mars och oktober, men solceller fungerar även vintertid. När solcellsanläggningen slutat producera på kvällen kan kunden använda lagrad solel från batteriet.

- E.ON:s första batteri för lagring av solenergi visar att det finns ännu fler möjligheter kring förnybara och återvunna energikällor, säger Karin Jarl-Månsson. Solceller gör att privatpersoner kan producera en del av sin egen el, vilket kan vara både en bra affär och en insats för miljön.

Mer fakta om batteriet: http://www.eon.se/batteri

För mer information vänligen kontakta:

Karin Jarl-Månsson, chef för E.ON försäljning
E-post:
karin.jarl-mansson@eon.se
Tel: +46 40-255 130

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag.  Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.