Experimentglada hyresgäster sökes till E.ONs smarta hus i Malmö

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2013 10:00 CET

Framtiden har kommit till Västra Hamnen. Nu står huset Hållbarheten färdigt, ett energismart hus med åtta hyreslägenheter, som E.ON byggt tillsammans med arkitektbyrån Hauschild-Siegel. I slutet av månaden räknar E.ON med att ha hittat hyresgäster via en digital kampanj och Facebook.

Hyresgästerna får tillgång till en gas- eller elbil, och elcyklar finns till alla lägenheterna. Huset har en egen vindkraftanläggning och solceller för elproduktion. Den gemensamma poolen och bastun värms med biogas och solfångare. Uppvärmningslösningarna är fjärrvärme, biogas eller värmepumpar.

Varje lägenhet har över 50 mätpunkter, som ständigt ger information om temperatur och elförbrukning. Varje lägenhet får en iPad och med den kan man se och styra sin energiåtgång och komfortnivå, även när man inte är hemma, eller styra användningen så att tvättmaskinen tvättar när elpriset är som lägst.

- Den nya tekniken i lägenheterna innebär att de boende är delaktiga i att testa och utveckla användbara lösningar tillsammans med E.ON. Resultaten kommer att ge oss värdefull kunskap och input till E.ONs produktportfölj, säger Johan Mörnstam.

Ansökningar sker via Hållbarhetens egen hemsida: www.eon.se/hallbarheten och Facebook. När anmälningstiden gått ut kommer E.ON att höra av sig till alla, och de som gått vidare blir inbjudna till visningar. Slutliga hyresgäster meddelas senast 30 januari om att kontraktet är deras.

- Eftersom huset är så speciellt, tekniken ny och lösningarna avancerade, vill vi gärna ha hyresgäster som är intresserade av både ny teknik och miljö, och också är moderna i sin livsstil, säger Johan Mörnstam.

- Urvalsprocessen är ju också speciell, eftersom det finns en del villkor som våra blivande hyresgäster måste gå med på; bland annat ska man se till att använda sig av de inbäddade teknikerna och svara på våra enkäter. Det är ju ett test-hus, så det är inte vanliga hyresgäster vi söker, säger Mörnstam.

- Hållbarheten är Sveriges mest avancerade testsystem för att mäta och styra energianvändning. E.ON vill ta nästa steg till framtidens hållbara boende och då behöver vi veta vad som funkar, förklarar Johan Mörnstam, chef för Business Innovation på E.ON.

Rekryteringen ska dessutom gå fort. Funktionen för intresseanmälan är bara öppen till den 21 januari. På hemsidan ska det gå att följa inflyttningsprocessen och se och höra om de boendes förväntningar. Längre fram under 2013 kommer man att kunna följa deras erfarenheter, delta i olika aktiviteter och tävlingar, samt besöka E.ONs showroom.

För mer information kontakta: Maria Swartling-Jung, kommunikationschef Business Innovation E.ON Sverige, 070-662 40 62.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.