Färre än 10 000 strömlösa lördagmorgon – E.ON sätter in fler resurser

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2013 10:30 CET

Arbetet med att återställa elnätet efter stormen Ivar fortsätter med oförminskad styrka. Under helgen sätter E.ON in ytterligare resurser i form av 50 extrainkallade montörer från södra Sverige och ytterligare en helikopter. Sammanlagt är nu 350 personer engagerade i arbetet. Sex helikoptrar och ett 20-tal maskiner finns nu att tillgå. Ett stort antal reservelverk är också på väg till området.

Direkt efter stormen som drog in över mellersta Norrland i torsdags kväll, var som mest cirka 32 000 av E.ONs elnätskunder strömlösa. Efter nattvila har arbetet återigen varit igång sedan kl 6 imorse. Kl 10 lördag morgon är siffran nere på cirka 10 000.

- Med tanke på de skador som stormen har åsamkat elnätet, har våra entreprenörer så här långt gjort ett enastående arbete, säger Torbjörn Larsson, ställföreträdande presschef på E.ON.

- Att vara utan el under en lång period är en stor påfrestning, och jag känner starkt för de kunder som fortfarande saknar el. Jag kan garantera att vi inte sparar några resurser i arbetet med att alla ska få tillbaka strömmen, säger Torbjörn Larsson.

Under dagen räknar E.ON med att kunna ge mer detaljerade prognoser för när varje drabbat område kan få tillbaka strömmen. Dessa prognoser uppdateras efterhand och finns att läsa på avbrottskartan på www.eon.se.

- Arbetet kommer nu allt längre ut i lågspänningsnätet, vilket innebär att varje insats på en ledningssträcka leder till att färre kunder än tidigare får tillbaka strömmen. Vi räknar med att 4 000 hushåll får tillbaka strömmen idag, och 2 000 hushåll imorgon. Det innebär att vi behöver ytterligare någon dag i nästa vecka innan alla har strömmen tillbaka, säger Torbjörn Larsson.

Två informationskontor öppna

För att stödja de fortfarande strömlösa kunderna, har E.ON öppnat två informationskontor i Bergsjö i Nordanstigs kommun och Kramfors.

Adresserna är:

·  Bergsjö, Nordanstigs kommun: Södra vägen 4, Bergsjögården

·  Kramfors: E.ONs kontor i Kramfors, Limstagagatan 7

Informationskontoren är öppna från och med i dag mellan kl 8 och 20. Därefter håller de öppet så länge det finns ett behov från kunderna. Förutom att hjälpa kunderna med information om strömavbrottet, kommer E.ON även att bistå med filtar, ficklampor etc.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

För lokala mediefrågor fram till kl 14 lördag, kontakta Lars Höglund, regionchef, tel: 0703 – 29 69 52. Efter kl 14 kontakta ställföreträdande regionchef, Björn Persson, tel: 0706 – 55 61 55.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.