Glädjesiffror för E.ON i Ei:s rapport

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 18:51 CEST

Under måndagen den 5 maj presenterade Energimarknadsinspektionen, Ei, en sammanfattning av sin årliga rapport där de jämfört nätavgifterna per den 1 januari 2014 med 2013 års motsvarande siffror. E.ON ska enligt myndigheten ha sänkt sina avgifter. Dessvärre är siffrorna fel.

- Siffrorna är visserligen smickrande, men det är viktigt att landets elkunder får rätt bild, med korrekta siffror, säger Alf Larsen, regleringsansvarig på E.ON Elnät och fortsätter:

- Den här sortens jämförelser, med tveksamma uträkningar, vilseleder snarare kunderna, än bringar klarhet. Men vår trovärdighet när vi tvingas bemöta för oss positiva siffror är större, än när vi framställs i sämre dager än verkligheten.

Enligt Ei har E.ON gjort riksgenomsnittliga sänkningar, när den sanna bilden är att E.ON faktiskt genomfört smärre ökningar. Dock ligger E.ONs ökningar långt under Ei:s uträknade rikssnitt.

- Vi känner inte alls igen siffrorna och det är oroväckande. Vi ser att bakgrundsmaterialet är korrekt, men hur Ei kommit fram till det presenterade resultatet är för oss en gåta, säger Alf Larsen.
Energimarknadsinspektionen är tillsatt av riksdagen för att övervaka elmarknaden och reglera elnätsverksamheten.

För fler frågor kontakta Jakob Holmström, kommunikationschef E.ON, tel: 0703 – 25 14 15

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.