Installationen halvvägs i E.ONs vindkraftpark i Kårehamn

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 10:32 CEST

Ett spektakulärt arbete pågår i E.ONs havsbaserade vindkraftpark utanför Kårehamn på Öland. E.ON är just nu i full gång med att resa de 16 vindkraftverken och har kommit halvvägs. (Se fotograf Birger Lallos bifogade bilder).

Förra året påbörjade E.ON bygget av sin havsbaserade vindkraftpark utanför Kårehamn på Öland. Just nu pågår installationerna av de 16 vindkraftverken i Kårehamn.

- Snart är vi klara med de åtta första, säger E.ONs projektledare Anders Ljungman och tillägger att vädret är avgörande.

När installationen är klar hämtas de resterande 8 verken av fartyget MPI Discovery i danska Esbjerg.

Vindkraftparken i Kårehamn kommer att producera upp emot 180 gigawattimmar förnybar elektricitet varje år. Detta motsvarar hushållsel till cirka 28 000 hem eller halva Ölands elförbrukning. Energin som produceras i Kårehamn kan ersätta fossil energi och på så vis minska utsläppen av koldioxid med cirka 100 000 ton årligen. Denna minskning motsvarar de totala utsläppen från omkring 25 000 bilar under ett år.

För mer information kontakta:Maria Swartling-Jung, kommunikationschef E.ON Vind, 070 – 662 40 62