Miljön vinnare när ny biogasmack invigs i Haninge

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 08:32 CEST

Vägtrafiken står för en tredjedel av Sveriges samlade klimatpåverkande utsläpp. Det vill vi ändra på. Därför inviger vi nu vårt sjunde tankställe för fordonsgas i Stockholmsregionen, men vårt första i Haninge.

- Infrastruktur som förser transportsektorn med fordonsgas är en viktig pusselbit för att Stockholmsregionen ska nå målet om en fossilfri fordonsflotta, säger Tina Helin, vd E.ON Gas.

Fordonsgasen som drivmedel för såväl tunga som lätta fordon, inte minst inom kollektivtrafiken, bidrar till att bygga ett hållbart samhälle. E.ON tar en aktiv roll för att reducera miljö- och klimatavtrycket från transportsektorn. Men varken E.ON eller någon annan kan ensamt driva utvecklingen.

- För att lyckas med denna omställning är samarbete A och O. I detta fall sker det primärt med OKQ8 och Haninge kommun. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Tina Helin VD E.ON Gas.

Fordonsgasen innehåller alltid minst 50 procent biogas, vilket reducerar utsläppen av koldioxid med 60 procent jämfört med en bensinbil. Av den totala volymen fordonsgas som levererades på den svenska marknaden under 2012 var 59 procent biogas. Under 2013-2014 tillkommer ytterligare biogasproduktionsenheter som bidrar till att möta den ökade efterfrågan.

Jakob Holmström, informationschef E.ON Gas, 0703 – 25 14 15
Jakob.holmstrom@eon.se