Mindre oljeläckage i Helge å

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2012 14:04 CEST

Idag på torsdagsmorgonen inträffade ett mindre oljeläckage vid E.ONs vattenkraftverk i Broby, i Helge å. Omkring 20 – 40 liter olja bedöms i nuläget ha läckt ut till följd av ett tekniskt fel. Polis och räddningstjänst har varit på plats och kommun och länsstyrelse är informerade.

- Detta är naturligtvis mycket olyckligt och vi arbetar systematiskt för att bygga bort oljeriskerna i våra kraftverk.Vi är redan klara i Emsfors och Njura, arbete pågår i Knislinge och nästa år planerar vi att starta en stor modernisering i Broby, säger Anders Ramberg som är ansvarig för E.ONs vattenkraft i södra Sverige.

För mer information kontakta:

Anders Ramberg, E.ON Vattenkraft, 070 325 53 23

Torbjörn Larsson, press officer E.ON Sverige, 070 637 32 77

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.