Översvämningar orsakade strömavbrott i Malmö

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 09:59 CEST

Söndagens skyfall över Malmö medförde att ett flertal transformatorstationer blev översvämmade och orsakade strömavbrott för sammanlagt 3 000 elkunder. Måndag morgon var fortfarande cirka 1 700 hushåll utan el. Prognosen är att alla ska ha fått tillbaka strömmen kl 19 i kväll.

- Vi kommer att göra en ny utvärdering kl 15 idag för att se hur situationen har utvecklat sig. Läget är mycket besvärligt vid Kronprinsen där vi har tre nätstationer som fortfarande står under vatten, säger Anders Klemedsson, driftchef på E.ON.

Prognosen är att framåt lunch ska allt vattnet ha pumpats bort från nätstationerna. Då följer inspektioner för att bedöma skadorna och därefter arbete med att torka all utrustning.

- Under förutsättning att vi får bort allt vatten och att inget annat oförutsett inträffar, räknar jag med att alla ska ha tillbaka strömmen före kl 19 i kväll. Sedan får vi dessutom räkna med ett par dagars instabil drift. Elektricitet och vatten är ingen bra kombination, säger Anders Klemedsson.

För mer information kontakta:Torbjörn Larsson, kommunikationsansvarig E.ON Elnät, 070-637 32 77.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.