Omfattande skador på E.ONs elnät – tusentals träd över ledningarna

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 13:32 CET

I går slog stormen Ivar till mot Norrland och som mest var 32 000 av E.ONs kunder strömlösa. Klockan 15 i dag är siffran nere på 20 000 utan el.
- Efter att vi besiktigat stora delar av vårt elnät kan vi slå fast att vi har omfattande skador efter att tusentals träd fallit över våra ledningar, säger E.ONs presschef Mattias Hennius.

I dag har E.ON haft omkring 300 personer i arbete med stormen. Bland annat deltar tre helikoptrar i besiktnings- och röjningsarbetet.

Efter att ha flugit längst med de drabbade ledningarna klarnar omfattningen av Ivars framfart.

- På vissa sträckor ligger träden som ett plockepinn över våra ledningar och stolpar, säger Mattias Hennius och fortsätter:

- Vi kommer att behöva hela helgen och förmodligen någon dag in i nästa vecka för att kunna röja, laga och på så vis ge alla strömmen åter.

Röjnings- och lagningsarbetet startade klockan 06.00 i morse och pågår till sent i kväll. Allt med målet att så fort som möjligt ge samtliga kunder strömmen åter.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

För lokala mediefrågor kontakta Lars Höglund, regionchef, tel: 0703 – 29 69 52.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

Du kan även följa vårt arbete på E.ONs webbradio. Radion sänder i dag fredag mellan 07.00 och 23.00. Fortsatta sändningstider hittar du på http://www.eon.se/