Omkring 28 000 av E.ONs kunder i Norrland strömlösa efter stormen

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 07:31 CET

I går vid 19-tiden nådde stormen Ivar Norrland och som mest runt klockan 02.00 var dryga 32 000 kunder utan el. I dag på morgonen saknar omkring 28 000 av E.ONs kunder el.

E.ON har nu på morgonen omkring 300 personer i arbete med stormen. Bland annat deltar tre helikoptrar i besiktnings- och röjningsarbetet.

Under natten och morgone har E.ON arbetat med omkopplingar och har på så vis kunnat förse tusentals strömlösa kunder med el.

Kombinationen av hård vind och mörker har tvingat montörerna att vänta till nu på morgonen med att avhjälpa fel ute i fält – allt för att inte äventyra säkerheten.

- Under dagen kommer vi att skaffa oss en bättre bild av hur omfattande skadorna är på elnätet. Detta för att kunna göra rätt prioriteringar, ta fram hållbara prognoser och planera reparationerna av de skadade delarna, säger E.ONs presschef Mattias Hennius och fortsätter:

- Allt med målet att så fort som möjligt ge samtliga kunder strömmen åter.

De områden som drabbats hårdast är området söder om Sundsvall och Höga kusten.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

För lokala mediefrågor kontakta Lars Höglund, regionchef, tel: 0703 – 29 69 52.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

Du kan även följa vårt arbete på E.ONs webbradio. Radion sänder i dag fredag mellan 07.00 och 23.00. Fortsatta sändningstider hittar du på http://www.eon.se/