Saneringen efter utsläppt olja i Ullungen lämnar den akuta fasen

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2013 09:56 CEST

Strax innan klockan 11 på fredagen den 19 juli kallades räddningstjänsten till sjön Ullungen, vid norra delen av Edsbyns tätort, där ett utsläpp av eldningsolja upptäckts. Oljan som kommer från E.ONs värmeanläggning i Edsbyn håller nu på att städas bort.

Efter helgens arbete är största delen av den olja som läckt ut i sjön Ullungen uppsamlad och bortforslad.

- Därmed bedömer vi att den mest akuta fasen av saneringen av sjön är över, säger Christer Eriksson, enhetschef på E.ON Värme, men tillägger att mycket arbete återstår innan alla oljerester är borta.

E.ONs bedömning är att saneringen av sjön kan vara helt slutförd inom två till tre veckor. Även för den utredning som E.ON påbörjat finns en grov tidplan.

- Vi får löpande en bättre förståelse för vad som hänt och hur oljan kunnat läcka ut, men den fulla bilden kommer vi att kunna presentera inom cirka två månader, säger Christer Eriksson och förklarar:

- Att utreda hur oljan kunde läcka ut är en sak, men utöver det vill vi även belysa eventuella konsekvenser, hur vi säkerställer att detta inte sker igen och om det kan bli aktuellt med ett kontrollprogram för sjön. Detta är ett arbete som måste få ta lite tid, säger han.

Utredningen kommer att utföras av en extern part.

E.ON och räddningstjänsten har sedan i fredags arbetat med att suga upp vatten som smutsats av olja. Förutom sugbilar används båt, grävmaskin och personal på stranden för att hitta och ta bort olja. Totalt arbetar ett tjugotal personer med saneringen på plats.

Redan i fredags eftermiddag kunde E.ON konstatera att oljan kommer från en oljetank vid företagets värmeanläggning i Edsbyn. Hur mycket som läckt ut är i dag oklart, men skulle kunna uppgå till närmare 30 kubikmeter.

Läckaget skedde när oljan skulle pumpas från en tank till en annan vid ett planerat underhållsarbete.