Tillbud i vindkraftverk i halländska Knäred

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 17:02 CEST

Strax före 14.00 i dag torsdag lossnade den översta delen på ett av E.ONs vindkraftverk i Knäred utanför Laholm i Halland.

- Vad som orsakat att turbinen lossnat från tornet vet vi inte i dag, säger E.ON Winds kommunikationschef Ann-Nina Finne och fortsätter:

- Just nu lägger vår personal på plats all kraft på att hantera den akuta situationen, nästa steg blir att noga utreda vad som ligger bakom tillbudet.

E.ON arbetar på plats tillsammans med Räddningstjänsten. Då det inte kan uteslutas att turbinen ramlar ner är området avspärrat inom en radie på 500 meter.

E.ON har stoppat driften på övriga vindkraftverk i parken.

För fler frågor kontakta
Ann-Nina Finne, kommunikationschef E.ON Wind, 070 – 540 21 56.
Mattias Hennius, presschef E.ON, 0705 – 19 18 92.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.