Vattnet bortpumpat i Kronprinsen och reparationsarbtet kan påbörjas

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 18:16 CEST

Räddningstjänsten har nu pumpat bort det mesta av det regnvatten som i över ett dygn har dränkt tre elnätsstationer i Kronprinsen i Malmö. Därmed kan E.ONs personal nu påbörja inspektioner av skadeläget, och inom kort även inledda arbetet med att återställa eldistributionen för de cirka 1 000 kunder som fortfarande är utan el. Prognosen är att alla ska ha strömmen tillbaka senast kl 24 ikväll.

Redan nu kan konstateras att minst en av nätstationerna fått så svåra skador att den inte omedelbart kan kopplas tillbaka på elnätet. Under dagen har E.ON rekvirerat ett reservelverk som under kvällen kommer att kopplas in så att eldistributionen till alla berörda elkunder i området runt Kronprinsen kan återupptas.

I nuläget är drygt 1 400 elkunder utan ström i hela Malmö. Förutom området runt Kronprinsen, väntar även elkunder vid Möllevången, Fosie och Bellevuegården på att strömmen ska komma tillbaka. Även i dessa områden har E.ON laddat upp med reservelverk, och även här gäller prognosen kl 24 ikväll.

För mer information kontakta:

E.ONs Presstjänst, 040-25 55 40, eller Torbjörn Larsson, kommunikationsansvarig E.ON Elnät, 070-637 32 77.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.