Vindkraftparken i halländska Knäred tas åter i drift

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 09:05 CEST

I dag onsdag startar produktionen igen i E.ONs vindkraftpark i Knäred. Under gårdagen inspekterades de nio oskadade vindkraftverken och inga avvikelser hittades.

– Vi ser det skadade vindkraftverket som en isolerad händelse och fokuserar nu på att montera ner kraftverket. Först efter detta kan vi få full klarhet i vad som orsakat tillbudet säger E.ON Winds kommunikationschef Ann-Nina Finne och fortsätter:

– Vi arbetar utifrån hypotesen att det är turbinens huvudaxel som gått av och utifrån detta har våra tekniker inspekterat de övriga turbinerna.

E.ON stoppade driften i vindkraftparken i Knäred i torsdags efter att nospartiet på ett av kraftverken delvis lossnat från sitt fäste.

För fler frågor kontakta
Ann-Nina Finne, kommunikationschef E.ON Wind, 070 – 540 21 56.
Mattias Hennius, presschef E.ON, 0705 – 19 18 92.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.