Boxon byter till Episerver för hela sin digitala närvaro

Episervers molnplattform Digital Experience Cloud blir en effektiv lösning när förpackningsbolaget Boxon förnyar och integrerar sin e-handel, webb och extranät.

Boxon är ett svenskt förpackningsföretag med verksamhet i flera europeiska länder, liksom en snabbt växande närvaro i Kina. Boxon har också starka digitala kanaler. En betydande del av försäljningen går via företagets e-handel och via en portal där kunder kan beställa anpassade, kundunika produkter, bland annat med eget tryck på emballage och tejp.

Hittills har Boxon hanterat sin externa webb, kundportalen och e-handeln separat, vilket inneburit tre skilda miljöer för utveckling och drift. När företaget nu satsar på att byta digital plattform sker det framför allt med målet att underlätta drift, underhåll och vidareutveckling. För att genomföra detta valde Boxon en lösning med Episervers molnbaserade plattform Digital Experience Cloud (DXC) som tas fram i samarbete med konsultföretaget Consid i Helsingborg. Boxon kommer att dra nytta av Episerver för att ersätta alla de tre befintliga miljöerna, bland annat en egenutvecklad lösning för extranät/kundportal.

– Vi ser Episervers plattform som den bästa lösningen både för e-handel och vår digitala närvaro i stort. Det betyder mycket att kunna hantera sajten, e-handeln och även vår marknadskommunikation med enhetliga verktyg och gemensam driftmiljö i molnet, säger Fredrik Lethin, e-handelschef på Boxon.

Boxon ser en tydlig trend att allt fler kunder vill lägga sina order digitalt, men också att de vill ha digitala tjänster som är anpassade till deras egna villkor och förutsättningar. Den nya e-handeln ska därför också kunna hantera kundunika produkter.

– Boxon är ett utmärkt exempel på ett B2B-företag som redan kommit långt med försäljning på nätet. De ställer höga krav och har en tydlig vision för sin nya e-handel och webb, så det är mycket glädjande att de valt Episervers plattform. Vi ser fram emot ett gott samarbete med Boxon och Consid i detta ambitiösa projekt, säger Nils Qvarfordt, försäljningschef på Episerver i Sverige.

Boxon kommer bland annat att utnyttja Episervers sökmotor Find, som tillför möjligheter för personligt anpassad sökning och verktyg för att presentera anpassat innehåll med hög relevans för varje kund och besökare. Boxon ser också möjligheter att få ytterligare nytta av Episervers lösningar på sikt, bland annat när det gäller Marketing Automation.

Om Episerver

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser med tydligt affärsvärde. Episervers Digital Experience Cloud förenar innehållshantering, e-handel, marknadsföring i en plattform, med lösningar för smart personalisering och kampanjhantering i flera kanaler. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Sydafrika, Australien, Singapore, Vietnam och Förenade Arabemiraten.

Om Boxon

Boxon är ett privatägt företag med inriktning på kompletta förpackningslösningar. Omsättningen ligger på ca 1,1 Mdr. Boxon, med huvudkontor i Helsingborg har ca 260 anställda. Koncernen är verksam i Norden, Tyskland, Frankrike samt i Shanghai. Läs mer på www.boxon.se.

För mer information kontakta:
Jenny Westerberg, Nordisk marknadschef, Episerver, jenny.westerberg@episerver.com, 0701-407140.

• marketing automation
  • digital experience cloud
  • consid
  • boxon

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser med tydligt affärsvärde. Episervers Digital Experience Cloud omfattar innehållshantering, e-handel, marknadsföring i flera kanaler och analys, allt i en plattform som ger ett heltäckande stöd för digitala affärsprocesser – från intelligent personalisering och hantering av leads till konvertering och kundlojalitet – med oöverträffad enkelhet för användaren.

Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.