Episerver utökar sin plattform med stöd för headless-utveckling och nya verktyg för besöksanalys

Episerver presenterar två betydande nyheter i sin första release för året. Med Headless API får utvecklare effektivt stöd för nya sätt att sprida digitala upplevelser, bland annat Internet of Things. Vidare lanseras Episerver Insight, ett analysverktyg för att samla in och analysera besöksdata och som gör det möjligt att erbjuda mer intelligent anpassade kundupplevelser med större precision.

Med helt nya Episerver Insight får dagens digitala marknadsförare kraftfulla verktyg som hjälper dem att uppfatta och visualisera hur både spontanbesökare och identifierade kunder agerar. Genom att hämta data från Episervers DMP-plattform kan Episerver Insight ge stöd till användarna om hur de ska agera på beteendeinformation för att skapa mer effektiv segmentering och riktade erbjudanden. Genom visualisering skapas en intuitiv förståelse för kundernas väg och aktivitet på grupp- och individnivå. Varje besök, klick, meddelande och beställning kan analyseras.

– Det blir allt enklare att samla in data om dina besökare, men fortfarande är det väldigt få företag som verkligen förmår utnyttja detta för att öka kundernas engagemang på ett meningsfullt sätt. Episerver Insight svarar upp mot detta behov genom ’visuell intelligens’ som hjälper våra användare att skapa mer personligt engagemang som driver trafik, ökar konverteringen och höjer kundernas lojalitet, säger James Norwood, EVP Strategy och CMO på Episerver.

Breddad plattform med hybridarkitektur

Med nya Headless API breddar Episerver sin plattform och skapar möjligheter att dela innehåll och digitala upplevelser genom att skilja innehållshanteringen från applikationerna och presentationslagret. Det nya gränssnittet erbjuder en hybridarkitektur som gör det möjligt för alla slags externa applikationer att hämta innehåll direkt från Episerver-plattformen och utnyttja det i olika sammanhang. Innehåll kan exempelvis delas med Internet of Things, mobilappar, digitala butiksskyltar och andra befintliga systemplattformar. Headless API låter samtidigt användaren att fortsätta dra nytta av Episervers kraftfulla verktyg för innehållshantering i Digital Experience Cloud.

– Vi har skapat en unik headless-lösning för att göra det så enkelt som möjligt att sprida digitala upplevelser i alla kanaler och till varje enhet. Det betyder att säljare och marknadsförare kan lägga fullt fokus på att snabbt skapa högklassigt innehåll och starka digitala kundupplevelser. Istället för att ta fram en helt ny produkt har vi dragit nytta av tillgängliga verktyg och vår sökmotor Episerver Find för att erbjuda en miljö som våra utvecklare redan behärskar och är bekväma med, säger James Norwood.

Mer om Episervers produkter och samarbeten finns på www.episerver.se

För mer information kontakta:

Jenny Westerberg, nordisk marknadschef, jenny.westerberg@episerver.com, 0701-40 71 40

• iot
  • personalisering
  • headless api
  • headless
  • episerver insight
  • analysverktyg

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser med tydligt affärsvärde. Episervers Digital Experience Cloud omfattar innehållshantering, e-handel, marknadsföring i flera kanaler och analys, allt i en plattform som ger ett heltäckande stöd för digitala affärsprocesser – från intelligent personalisering och hantering av leads till konvertering och kundlojalitet – med oöverträffad enkelhet för användaren.

Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.