Norrtälje kommun höjer effektiviteten med sin nya webbplats

I februari lanserade Norrtälje Kommun en ny webbplats utvecklad på Episervers plattform. Satsningen är ett resultat av ett gediget internt förändringsarbete för att höja effektiviteten och servicenivån för medborgare och företagare i kommunen. Ett år efter lanseringen syns tydliga resultat och en ökad användning av e-tjänster – bland annat e-tjänsten bygglov som har ökat med hela 70%.

- Människor ändrar ständigt sina vanor och vill nå service och information på andra sätt och i nya format. Vi vill möta våra kommuninvånare där de befinner sig och vi strävar alltid efter att göra den digitala servicen ännu bättre. De flesta webbplatser i kommuner, landsting och regioner har på relativt kort tid bytt skepnad från informationstunga anslagstavlor till målgruppsanpassade webbsidor där självservice och smarta tjänster är en självklarhet, säger Jeannette Örjansdotter, Chef digitala medier på Norrtälje kommun

Avancerad sökfunktion med målgruppsanpassad och uppdaterad information

Norrtäljes nyawebb är tydligt målgruppsanpassad, utformad för mobila enheter och utrustad med en avancerad sökfunktion för att smidigt kunna guida besökarna och ge information utifrån deras livssituation eller efter det ämnesområde de efterfrågar just då.

Genom att fånga upp sökorden från sökfunktionen och analysera besökarens beteende på sajten så skapas en träffsäker landningssida automatiskt utifrån sökkriterierna vilket ger besökaren rykande färsk och aktuell information vid varje söktillfälle.

Spar tid och effektiviserar arbetet både för Norrtälje kommun och dess besökare
På Norrtälje kommun uppskattar man enkelheten att förvalta webbplatsen med bland annat inbyggda funktioner som automatisk publicering av innehåll samtidigt på flera olika ställen, i olika sociala medier och i appar. Det finns en evenemangskalender som visas dels i sin helhet på startsidan men också nedbrutet för att målgruppsanpassas på kommunens andra sidor och kanaler, bland annat i appar och på turistsajten som de delar med flera andra kommuner. Med hjälp av lättförståeliga instruktionsguider är det även enkelt för besökaren att uträtta ärenden via webben och man ser en tydlig ökning av användandet av e-tjänster.

- I dag har vi en lätthanterlig webbplats som är enkel att uppdatera och som ger besökaren snabb, relevant och uppdaterad information. Med flera nya e-tjänster och lättförståeliga instruktionsguider kan besökarna uträtta sina ärenden på egen hand när och var de vill vilket spar tid och effektiviserar arbetet både för oss och för våra besökare. Vi ser ett rejält uppsving för våra e-tjänster – bland annat e-tjänsten för bygglov som har ökat med hela 70% sedan webben lanserades. Det i sin tur har bidragit till att vi kunnat frigöra resurser till fler digitala tjänster inom Bygg- och miljökontoret, säger Jeannette Örjansdotter.

- Norrtälje kommun är en modern kommunsajt och det är roligt att se att våra lösningars funktionalitet och användarvänlighet bidrar till effektivitetsförbättringar och kostnadsbesparingar hos våra kunder, Nils Qvarfordt, försäljningschef på Episerver i Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Nils Qvarfordt, försäljningschef Sverige Episerver, +46 70 603 33 74 nils.qvarfordt@episerver.com

Jenny Westerberg, marknadschef Sverige Episerver, +46 70 140 71 40 jenny.westerberg@episerver.com

• sökoptimering
  • episerver find
  • kommun webb
  • norrtälje kommun
  • personalisering

EPiServer kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. EPiServers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör EPiServer det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. EPiServer grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.