Fler tillverkare och 350.000 komponentdata

EPLAN Data Portal har nu över 350.000 komponentdata från 56 tillverkare. Nya tillägg är General Electric (GE) inom området ställverk för högspänningsström, Numatics med pneumatikkomponenter, Murrelektronik och Omron med Automationskomponenter, kabeltillverkarna Schweiger, Sigmatec, Stego och TKD Kabels.

Effektiv konstruktion börjar med den minsta enheten - med en standardiserad komponent som läggs till respektive designprojekt via EPLAN Data Portal. Med detta arbetar användarna snabbare, effektivare och med data som är godkända av tillverkaren. 48 tillverkare finns redan representerade i portalen - nu har ytterligare åtta tillverkare integrerats och produktkatalogerna har uppdaterats.

Det första exemplet är GE: Tillverkaren har sparat 700 dataposter för nya komponenter inom högspänningsställverk med motsvarande illustrationer. Makron för ställverk förenklar den elektriska designen med EPLAN. Automationstillverkaren Murrelektronik är också ny i portalen. Fältfördelare, kablar, skyddsanordningar, spänningskällor och PLC-komponenter har nu integrerats i portalen. Användare drar fördel av över 270 dataposter med bilder, inklusive 2D-och 3D-makron. En annan ny medlem i portalen är det amerikanska företaget Numatics, en ledande komponenttillverkare inom Fluidteknik. Fler än 100.000 dataposter över flödesventiler kan nu snabbt läggas till konstruktionen. A. Schweiger GmbH erbjuder för närvarande också över 130 dataposter och PDF-dokument med det nya motoranslutningssystem EcoMolded. Standardtyper av de ingjutna stickkontakterna för Siemens, Fanuc, SEW, Bosch Rexroth, Beckhoff, B & R, ELAU och andra tillämpningar finns som katalogprodukter. Andra nyanlända i portalen är Sigmatek med PLC-komponenter, Omron, Stego och TKD Kabel.

Uppdaterade produktkataloger

Tillverkarna som redan är representerade i portalen, t.ex. Phoenix Contact som har utökat sin produktportfölj. Över 20.000 nya och reviderade data finns tillgängliga - omkring 12.400 av dem är makron, varav 600 är i 3D. B&R har lagt in över 2500 komponenter inom spänningskällor, generatorer, PLC och kontaktdon. Företag som ABB, Weidmüller och Sick har inkluderat ytterligare komponenter och Festo har också ökat sitt utbud i EPLAN Data Portal. Med för närvarande 34.000 register - varav cirka 20.000 är funktionella makron och nästan 9.000 är 2D-grafiska makron - täcker företaget från Esslingen ett brett spektrum av pneumatik och elektromekaniska komponenter. Genom att integrera samtliga produktområden i sin portfölj tar Festo i detta fall på sig en banbrytande roll.

• electrical engineering cae
  • elkonstruktion
  • elritning
  • elschema
  • eplan

Fler företag än någonsin tidigare har valt att förändra sina arbetsmetoder och har därmed tagit ett viktigt steg i en värld som rör sig allt snabbare. På EPLAN Software & Service AB har vi utvecklat innovativa konstruktionslösningar med marknadsledande produkter och tjänster för industrin i 25 år.

EPLAN är en del av Rittal International, och därmed en del av Friedhelm Goh Group, med 11 500 anställda världen över och genererade intäkter under 2011 på cirka 2,2 miljarder euro. EPLAN är därför synonymt med kontinuitet och investeringssäkerhet. Bolagets närvaro i 50 länder stödjer 30 000 kunder med mer än 90 000 installationer runt hela världen.

Företagets slogan - Efficient Engineering - understryker resultatet av optimerade och effektiva processer som håller företagen konkurrenskraftiga på lång sikt.www.eplan.se