Epson lanserar nya storformatsskrivare

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2014 09:15 CEST

21 maj 2014 – Epson lanserar ett nytt sortiment snabba SureColor SC-T-storformatsskrivare med fyrfärgstryck. De är avsedda för en mängd olika grafik-, CAD- och GIS-tillämpningar och lämpar sig för formgivare, kommersiella tryckerier, kopieringsfirmor, arkitektbyråer, byggare, ingenjörer, detaljhandeln och utbildningsväsendet

SureColor SC-T-sortimentet består av nio modeller med olika bredder, produktivitets- och skanningsfunktioner. Den nya snabba, 44 tum breda SureColor SC-T7200, 36 tum breda SC-T5200 och 24 tum breda SC-T3200 är en vidareutveckling av de framgångsrika SureColor SC-T-skrivarna som lanserades 2012. De har förbättrats på en rad punkter och ger bästa möjliga resultat i högproduktiva miljöer.

Storformatsskanning och dubbla pappersrullar introduceras
Marknaden behöver maximal produktivitet och kunna växla snabbt mellan olika media, så de nya SureColor SC-T7200D- och SC-T5200D-modellerna har dubbla pappersrullar som laddas och växlas automatiskt.

Epson har gjort skrivarna ännu mer mångsidiga genom att bygga in en 36 tum bred färgskanner på de nya 44 respektive 36 tum breda modellerna SureColor SC-T7200MFP och SC-T5200MFP. Detta är de första storformatsskrivarna från Epson med en skanner som gör att användarna kan digitalisera original i stort format och skanna till fil och e-post eller dela med andra SC-T-skrivare. Ett A1-original går att skanna och skriva ut på cirka 39 sekunder. Dessa flerfunktionsskrivare finns även med en eller två pappersrullar.

Utskrifter i hög kvalitet garanteras genom kombinationen av Epsons pigmenterade UltraChrome XD-bläck i fyra färger och permanenta PrecisionCore™ TFP-skrivhuvuden som alltid levererar exakta, bestående resultat. Bläcket kommer i patronstorlekar på 110, 350 eller 700 ml och har utvecklats för att ge djupaste svärta, de skarpa, täta linjer som krävs i detaljerad teknisk grafik och färger som riktigt lyser på högkvalitativa utskrifter och affischer. Det vattentåliga och smetfria bläcket ger dessutom utskrifter som lämpar sig för kortvarigt utomhusbruk och olika typer av inomhusbruk.

SureColor SC-T-skrivarna är konstruerade för att enkelt passa in i alla kontorsmiljöer med sin eleganta design, smidiga storlek och kontroller på framsidan. Som ett led i arbetet med att minska miljöpåverkan använder SureColor SC-T-skrivarna vattenbaserade bläck och är ENERGY STAR-certifierade för sin ytterst låga elförbrukning.

”Den nya generationen lättanvända SureColor SC-T-skrivare har designats för att vara ytterst flexibla och är en dröm för upptagna formgivare och tryckare”, säger Vadim Couthon, Sverigechef på Epson. ”Eftersom det går att trycka på papper och upp till 1,5 mm tjock Posterboard passar de perfekt för en mängd olika grafiska tillämpningar.”

Det nya SureColor SC-T-sortimentet finns tillgängligt från och med juli. För modellerna med en pappersrulle (T3200, T5200 samt T7200) varierar priset från €1995 till €3995 exkl. moms. Priset för modellerna med två pappersrullar (T5200D och T7200D) startar från €4995 exkl. moms.

Viktiga funktioner

SC-T7200

SC-T5200

SC-T3200

Snabb, pålitlig och ekonomisk fyrfärgsskrivare

Skriver ut på bestrukna och obestrukna media med en bredd på upp till 1 118 mm (44 tum, A0+) och upp till 1,5 mm tjock kartong

36 tum
(914 mm, A0)

24 tum
(610 mm, A1)

De dubbla pappersrullarna ökar produktiviteten genom att ge snabb tillgång till media och genom automatisk pappersladdning och rullbyten

Med den inbyggda 36-tumsskannern går det att skanna till en mapp eller e-post och dela den inskannade kopian med andra SC-T-skrivare.

Det tar 39 sekunder att skanna och skriva ut ett A1-original på vanligt papper

Perfekt för att skriva ut arkitektritningar, kartor, presentationer, reklam och affischer osv.

Epson UltraChrome XD-bläcket ger högkvalitativa, vattentåliga och smetsäkra, hållbara utskrifter och affischer med djupaste svärta, skarpa linjer och färger som riktigt lyser.

Optimera driftkostnaderna med ett brett urval av patronstorlekar: 700, 350 och 110 ml

En processor med 1 GB minne för snabb databehandling och prestanda samt en hårddisk på 320 GB för cachelagring och hämtning av jobb (tillval)

PostScript-stöd som tillval med två processorer på 1,6 GHz gör det möjligt att skriva ut flera filformat, däribland filer med mycket data, snabbt och direkt från ledande design- och CAD-program.

Permanenta PrecisionCore™ TFP-skrivhuvuden levererar alltid exakta, bestående resultat

Utökat stöd för HP-GL2/RTL

Skrivarna är konstruerade för att kunna passa in i alla kontorsmiljöer med sin eleganta design, smidiga storlek, låga ljudnivå och kontroller på framsidan

Vattenbaserade bläck och ENERGY STAR-certifierad elförbrukning skonar miljön