Medelstora utskriftsjobb nu möjliga med kompakt skrivare för A3+

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 08:00 CET

Efter att ha lyssnat på fotografers och designers feedback har Epson utvecklat R3000:s nya funktioner för att vara så praktiska som möjligt. Frontmatad pappersmatning för konstpapper gör pappersmatningen enklare vilket minskar risken för pappersstopp och liknande samt eliminerar behovet av fritt utrymme bakom skrivaren. LCD-färgdisplayen på 2,5 tum gör det enkelt att se instruktioner för media och kontrollera bläcknivåer. Bläckpatroner med hög kapacitet på 25,9 ml gör det dessutom möjligt att köra mellanstora utskriftsjobb med optimerad kostnad per sida.

Epsons omtalade överlägsna fotokvalitet i kombination med avancerat UltraChrome K3-bläck med Vivid Magenta innebär att varje utskrift är konsekvent verklighetstrogen. Denna bläckuppsättning ger oöverträffad återgivning av gråskalor - vilket är viktigt för såväl färgutskrifter som svartvita utskrifter - tack vare tre svarta nyanser med olika densitet. Antingen används standard foto- eller mattsvart (valet görs automatiskt av skrivaren beroende på vilka media som används), tillsammans med ljussvart och ljust ljussvart för att ge riktigt bra svartvita bilder. Förutom att gråbalansen blir bättre och att onaturliga färgtoner försvinner så ger kombinationen med tre svarta nyanser en mjukare tonskala och naturligare återgivning, vilket är perfekt för porträtt.

Mark Boehmer, produktchef på Epson Europe, säger: "Vi lanserade R3000 efter att ha lyssnat på våra kunders feedback. Skrivaren har utformats för att kunna ge fotografer och konstnärer ett stort urval av utskrifter i A3+ med vårt UltraChrome K3-bläck med Vivid Magenta, för att uppfylla deras olika behov. R3000 gör det möjligt för dem att utnyttja vår unika möjlighet att välja vår egen svartvita färgskala från varm till neutral eller kall och anpassa den efter eget tycke och smak. Dessa inställningar kan enkelt anpassas och sparas eftersom drivrutinen för R3000 är speciellt utformad för att vara enkel att använda."

Användarna - fotografer, designers eller arkitekter - kan också använda de medföljande ICC-profilerna för proffskvalitet i sina fotoredigeringsprogram för att skapa bilder med professionell kvalitet som passar deras unika stil, utan att vara beroende av ett fotolabb. De kan då fokusera på att ta den perfekta bilden i stället för att behöva lära sig om utskriftsproduktion. Eftersom det bara tar 195 sekunder att skriva ut ett högkvalitativt foto i A3+ behöver de heller inte vänta länge på att se slutresultatet.

Den mångsidiga R3000 kan skriva ut på en mängd olika media, från rullpapper till fint konstpapper i lösark och kartong upp till 1,3 mm tjock, vilket gör skrivaren till det idealiska valet för total uttrycksfrihet, utan att man behöver tumma på kvaliteten.

Epson Stylus Photo R3000 kommer att finnas på marknaden från och med slutet av mars 2011 och det rekommenderade riktpriset är SEK 7.495 inkl moms.

Översikt över nyckelegenskaper

• Utskrifter i format upp till A3+
  • Kompakt storlek
  • Bläckpatroner med hög kapacitet på 25,9 ml för mellanstora utskriftsjobb
  • Frontmatning för fint konstpapper
  • Växlar automatiskt mellan foto- och mattsvart bläck
  • Anslutning via USB, Wi-Fi och 10/100 Ethernet
  • 8-färgers UltraChrome K3-bläckuppsättning med Vivid Magenta för professionella repeterbara bilder i färg och svartvitt
  • Utskrifter på en mängd olika media, inklusive rullpapper, fint konstpapper och media med tjocklek på upp till 1,3 mm
  • 2,5-tums LCD-display i färg
  • Kontrollpanel med bakgrundsbelyst LCD-display
  • Stöd för ICC-profiler
  • Skriver ut högkvalitativa A3+-foton på cirka 195 sekunder
  • Håller nere energiförbrukningen och elräkningarna med ENERGY STAR-certifierad energieffektivitet
  • PictBridge™-kompatibilitet gör det enkelt att skapa enstaka bilder eller kontaktkartor
  • Kantfri utskrift
  • Utskrift på CD/DVD
  • Variable-sized droplet-teknik med Ultra Micro Dot™ för droppstorlekar på minst 2 pl
  • Upp till 5 760 x 1 440 optimerade dpi med Resolution Performance Management

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 70 000 anställda i 106 företag världen över, och är stolta över sina kontinuerliga satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom.Epson är ett globalt ledande företag inom bilder och innovation, som arbetar med att överträffa visioner hos kunder i hela världen med sina kompakta, energibesparande och träffsäkra tekniklösningar och med ett produktsortiment som innehåller allt från skrivare och 3LCD-projektorer för företag och hemmet till elektroniska enheter och skärmar.

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 2 400 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 569 miljoner EUR under räkenskapsåret 2008.

http://www.epson-europe.com /

Miljövision 2050