5 snabba frågor med Magnus Hansson, projektledare på Erfator

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2015 09:29 CET

1. Berätta om de projekt du jobbar med för tillfället.

- Just nu jobbar jag med Danderyds kommun som projektledare för en större samverkansentreprenad, ett skolprojekt om ca 120 miljoner kronor. Jag jobbar med byggledning men även mycket med ekonomistyrning i det här projektet. En stor utmaning är att hela tiden se till att alla deltagare strävar mot samma mål.

- Jag jobbar även med 2 förskolor i Vallentuna kommun där jag har förmånen att få vara med från tidigt skede och till och med leta fram en tomt som passar att bygga förskola på. Jättekul och lärorikt att vara med från allra första början i ett projekt.

2. Vad är roligast med att vara projektledare på Erfator?

- Jag tycker att Erfator har en härlig syn på medarbetarna, vi står verkligen i fokus. Utgångspunkten är att verka för att alla ska utvecklas i den riktning man vill genom att jobba med den typ av projekt som man är intresserad av. I och med mycket kompetensutveckling genom Erfators egna akademi får karriären ett bra uppsving i rätt riktning. Sedan har vi det väldigt kul ihop också, många bra resor, fester och sportaktiviteter, det är inte heller helt fel.

3. Berätta om en arbetsrelaterad motgång du varit med om?

- Som entreprenör var jag ansvarig arbetschef i ett uppdrag där det efter hand visade sig att vi var väldigt långt ifrån varandra vad det gällde mål och hur processen skulle se ut. Det var inte lösningsorienterade och konstruktiva diskussioner. Men jag hade en sedan tidigare bra relation till kunden och efter samtal där vi verkligen gick till botten med situationen blev projektet i slutändan väldigt lyckat.

4. Vad lärde du dig av det?

- Jag har lärt mig att förebygga fallgropar i början av projekt. En annan central lärdom är att dialog är A och O. Det är viktigt att bygga relationer och skapa en inspirerande och energigivande dynamik i projekt så att alla blir samarbetspartners och aldrig motparter.

5. Om du inte var projektledare inom fastighetsbranschen, vad skulle du göra då?

- Då skulle jag nog få utlopp för mitt stora motorintresse och jobba inom den mekaniska industrin.

Erfator erbjuder projekt-, bygg- och projekteringsledning inom affärsområdena bygg & fastighet, installation & energi samt infrastruktur & samhällsbyggnad. Med bred kompetens, helhetssyn och engagemang leder vi projekt på ett kostnadseffektivt och strukturerat sätt för att uppfylla kundens mål och förväntningar från idé till förvaltning.

Erfator stöder Barncancerfonden och Läkare utan gränser.