Doug Seegers spelar i Rydaholm

Doug Seegers spelar i Rydaholm

Countrymusikern Doug Seegers spelar i Rydaholms Frikyrka onsdagen den 27 september, i samarbete med Erikshjälpen. Doug blev känd för den svenska publiken genom sin medverkan i tv-programmet Jills veranda. Nu är han aktuell med en ny skiva där han tolkar Hank Williams.

När Doug Seegers uppmärksammades i tv levde han som hemlös gatumusiker i Nashville. Nästan över en natt blev han stjärna på andra sidan jorden och han trivs väldigt bra med att spela i Sverige.

Doug är numera ambassadör för barnrättsorganisationen Erikshjälpen. Under hösten och vintern kommer han att ge flera konserter till förmån för Erikshjälpens arbete i Uganda för barn som av olika anledningar hamnat på gatan.

– Jag har en nära relation till det eftersom jag som barn fick uppleva hur det är att leva i fattigdom. Nu har jag möjligheten att vara en del av Erikshjälpen, som är en fantastisk organisation, säger Doug Seegers.

Vid konserten i Rydaholm blir det bland annat musik från Dougs nya skiva där han tolkar Hank Williams, samt givetvis många av Dougs egna sånger som till exempel Going Down To The River och Give It Away. Musiken varvas med att Doug Seegers på ett innerligt och öppet sätt delar med sig av sin livsberättelse och sina erfarenheter.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Doug! Nyligen besökte han Uganda och några av de projekt som Erikshjälpen tillsammans med lokala partners driver. Det var ett besök som berörde Doug mycket. Med sin bakgrund som hemlös gatumusiker kunde han på ett alldeles speciellt sätt relatera till den situation som de barn och ungdomar som lever på gatan i Uganda befinner sig i. Det blev många starka möten, som Doug kommer att dela med sig av under höstens konserter, säger Samuel Åhl på Erikshjälpen.

Samuel Åhl, insamlingskoordinator företag/event Erikshjälpen
samuel.ahl@erikshjalpen.se

Konserter
Lör 23 september 19.00, Pingstkyrkan i Kaxholmen, Huskvarna
Sön 24 september 18.00, Cupolen Sionförsamlingen i Linköping
Ons 27 september 19.00, Rydaholms Frikyrka

erikshjalpen.se/event

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.