Erikshjälpen i Borlänge arrangerar vårkonsert och stipendieutdelning

Lördagen den 22 april gör Peter Carlson & Kjell Gustavsson Rhythm & Blues Orchestra två unika konserter i Borlänge. Det blir sväng, goda historier och härlig stämning. Vid den andra konserten delas också Erikshjälpens Eriksstipendium ut till Sussi Wilen-Dacke, engagerad ledare för Glimma.

Folkkära Peter Carlsson har under många år, inte minst tillsammans med sitt band Blå Grodorna, trollbundit sin publik med berättelser och sånger. Han har också belönats med såväl Karamelodiktstipendiet som Karl Gerhards hederspris. Kjell Gustavsson Rhythm & Blues Orchestra har turnerat flitigt på festivaler och klubbar över hela Skandinavien de senaste tio åren. Gruppen har en svängande rytmsektion och blåssektion samt dragspel i världsklass.

Lördagen den 22 april sammanstrålar Peter Carlson & Kjell Gustavsson Rhythm & Blues Orchestra och ger två konserter på Forum Kvarnsveden i Borlänge, klockan 13.00 och 17.00. Arrangör för konserterna är Erikshjälpen Second Hand i Borlänge. Intresset för konserterna är stort. Först var bara en konsert planerad men eftersom biljetterna sålde slut på rekordtid sattes en andra konsert in.

Vid konserten klockan 17.00 delas Eriksstipendiet ut, ett stipendium som Erikshjälpen årligen delar ut till engagerade barn- och ungdomsledare på orter där det finns Erikshjälpen Second Hand-butiker. I Borlänge-butikens område går stipendiet till Sussi Wilen-Dacke med motiveringen ”Sussi är en sann eldsjäl som genom föreningen Glimma har hjälpt många barn till en bättre självbild och ett ökat självförtroende genom fysisk aktivitet.” Sussi är på resande fot och kan inte själv vara med vid utdelningen, men barn och ungdomar ur föreningen Glimma kommer finnas på plats för att ta emot stipendiet i hennes ställe. Stipendiet är på 5 000 kronor och ska användas i den verksamhet där stipendiaten är aktiv.

Kontakt:
Anders Larsson, Erikshjälpen Second Hand Borlänge
anders@beltrami.se

Mer om konserterna: https://erikshjalpen.se/event/peter-carlson-kjell-gustavsson-rhythm-blues-orchestra-borlange/

Eriksstipendiet delas ut i pausen vid den andra konserten, cirka kl 18.00.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 18 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.