Second hand-butik stöttar barn med frihetsberövade föräldrar

200 000 kronor per år från Erikshjälpen Second Hand i Kungsbacka ska hjälpa barn med en frihetsberövad förälder eller nära anhörig. En del av överskottet från Erikshjälpen Second Hand i Kungsbacka går till att stötta barn- och ungdomar i närområdet via Erikshjälpens Kungsbackafond. Från och med i år används en del av fonden till verksamheten Solrosen i Göteborg.

Erikshjälpens Kungsbackafond är ett samarbete mellan Erikshjälpen och Kungsbacka kommun. Syftet är bland annat att skapa goda uppväxt- och levnadsvillkor för barn och ungdomar i Kungsbacka kommun.

Tack vare trogna kunder, gåvogivare och engagerade medarbetare är det möjligt för Erikshjälpen Second Hand i Kungsbacka att få ett stort överskott och kunna satsa på barnen i närområdet, såväl som barn i världen.

Barn som har en förälder i häkte eller anstalt hamnar ofta mellan stolarna då ingen myndighet per automatik tar ett helhetsansvar. Barnen riskerar därför att inte få det stöd de behöver. Erikshjälpen har under flera år funnits med som en samarbetspart i Göteborgs Räddningsmissions arbete Solrosen. Solrosen har sin verksamhet i Göteborg, men ger även barn och familjer som är boende i Kungsbacka kommun stöd.

På Solrosen får barn till frihetsberövade föräldrar hjälp att sätta ord på sina känslor, lära sig att det inte är deras fel att föräldern är i fängelse och möjlighet att träffa andra barn som befinner sig i liknande situation. Basverksamheten utgörs bland annat av individuella stödsamtal för barn och vuxna, stödgruppverksamhet, uppsökande arbete i häkten och anstalter samt föräldracirklar på anstalter. Stöd ges även genom musikträffar där barn och vuxna får spela, sjunga och skriva texter om sina erfarenheter. Solrosen anordnar även läger och en öppen mötesplats en gång/månad för barn och familjer. Utifrån verksamhetens erfarenhet kring målgruppen arbetar man även med kunskapsspridning och opinionsbildning genom att hålla föreläsningar och ta emot studiebesök.

– Det är viktigt att dessa familjer som lever i en utsatt situation får ett professionellt stöd oavsett var man bor. Genom Kungsbackafondens bidrag vill vi synliggöra att stödet finns att tillgå för barn och familjer boende i Kungsbacka. Vi är stolta över att kunna bidra till Solrosens verksamhet säger Ann-Sophie Palmér Programkoordinator inom Erikshjälpen.

Kontaktpersoner:
Ann-Sophie Palmér, programkoordinator Sverige på Erikshjälpen
072-23 66 602, ann-sophie.palmer@erikshjalpen.se

Camilla Proietti, butikschef Erikshjälpen Second Hand i Kungsbacka
0300-650 900, camilla.proietti@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.