Sex föreningar får del av Boråsfonden i höst

Rekordmånga ansökningar om medel ur Boråsfonden kom in i höst, efter en lite trög start. Nu har sex föreningar valts ut. Genom idrott, lägerverksamhet, cykellagning och friluftsdagar bidrar årets stipendiater till integration, ökad jämställdhet, inkludering och möjlighet för barn och unga att delta i fritid- och föreningsliv – oavsett förutsättningar och bakgrund.

Boråsfonden delas ut på Erikshjälpen Second Hand i Borås, lördagen den 2 december klockan 13.00. I butiken bjuds besökarna på adventsfika. Sjukhusclownerna från Kultursjukhuset, som Erikshjälpen samarbetar med, kommer att medverka.

Höstens fondmottagare är:

Borås AIK
Bidrag till föreningens fortsätta arbete med futsal- och fotbollsträning med fokus på unga tjejer. Satsningen bidrar till en meningsfull fritid och ökad jämställdhet inom idrotten.

Kronängs IF
Genom arrangemang av sommarfotbollsskolan bidrar Kronängs IF till att många barn kan få roliga och aktiva dagar under sitt sommarlov, där alla barn ska kunna delta oavsett ekonomiska förutsättningar.

IK Ymer Boxning
Genom bidraget kan föreningen fortsätta verka för en öppen och inkluderande träningsverksamhet, där barn och unga får möjlighet att delta och få tillgång till bra träningsmaterial oavsett förutsättningar och bakgrund.

Pingstkyrkan Borås
Till församlingens arbete med inkludering och integration där församlingen ger möjlighet för asylsökande barn och unga att åka med på läger och därmed få delta i ett socialt sammanhang.

UMU
Bidrag till ett innovativt och angeläget arbete för barn och familjer på Hässleholmen. Med detta bidrag vill Erikshjälpen uppmuntra till att skapa mötesplatser där fler barn kan få sina cyklar lagade och lära sig att själva reparera sin cykel.

Hestra Idrottsförening
Genom sitt genomförande av Linnémarschen Special, en friluftsdag för särskolor och gruppboenden, bidrar Hestra IF till en ökad inkludering i förening- och fritidsverksamhet och främjar en meningsfull fritid och god hälsa hos barn och unga.

Varje år går minst 100 000 kronor av överskottet från Erikshjälpen Second Hand i Borås till en fond, som barn- och ungdomsverksamheter i Borås kommun kan söka medel ur. Pengarna delas ut två gånger per år. Erikshjälpen vill uppmuntra lokalt engagemang och stödja de goda insatser som görs för att skapa goda uppväxt- och levnadsvillkor för barn och ungdomar. Genom fonden vill Erikshjälpen skapa möjligheter för föreningar att göra mera och nå ut till ännu fler barn. Särskilt fokus läggs på verksamheter för barn och unga i utsatta livssituationer.

Läs mer: www.erikshjalpen.se/borasfonden

Kontaktperson:
Anna Eliasson, programkoordinator på Erikshjälpens Sverigeavdelning
0730-824610, anna.eliasson@erikshjalpen.se

Erikshjälpen Second Hand Borås
Vegagatan 1
erikshjalpen.se/boras

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.