53 miljoner till patientnära forskning

Ersta diakoni och Ersta Sköndal högskola kan med stöd från Familjen Erling-Perssons Stiftelse fortsätta bedriva patientnära forskning. Den treåriga donationen gör det möjligt för oss att utveckla och fördjupa den forskningsbaserade kunskapen om hur vi kan stödja patienter och anhöriga i livets slutskede och säkra den kliniska forskningen inom mag-tarmområdet.

Den 30 maj fattade styrelsen för Familjen Erling-Perssons Stiftelse beslut om att tilldela Ersta diakoni och Ersta Sköndal högskola drygt 53 miljoner kronor fördelade under tre år.

- Bättre vård är syftet med all medicinsk forskning, tyvärr är steget till patienten ofta långt. Ersta diakoni bedriver patientnära forskning som snabbt kan komma patienter, anhöriga och vården till godo, säger Stefan Nilsson, direktor på Ersta diakoni.

Delar av donationen går till forskningsenheten på Ersta sjukhus. Enhetens arbete har bland annat gjort Ersta sjukhus till ett av Sveriges mest framstående sjukhus för vård av patienter med tjock- och ändtarmscancer. Ett nytt intressant forskningsprojekt kommer att handla om effekter av fetmaoperationer på patienter med typ 2 diabetes.

En betydande del av stödet går till att utveckla forskningen om vård i livets slutskede i ett nära samarbete mellan Enheten för forskning i palliativ vård vid Ersta Sköndal högskola och hospicekliniken vid Ersta sjukhus. Ett exempel på nya forskningsprojekt som kommer att starta handlar om nutritionens betydelse den sista tiden i livet

- Vi är mycket glada för det här stödet som gör att vi på ett fördjupat sätt kan bidra till ny och intressant forskning inom palliativ vård. Vi har ambitionen att bli nationellt ledande inom det här området, säger Jan-Håkan Hansson, rektor för Ersta Sköndal högskola.

Ett prioriterat område är att skapa ett Palliativt Kunskapscentrum med målet att via forskning och kunskapsutveckling öka möjligheterna för patienter och närstående att leva den sista tiden tillsammans på ett så värdigt och meningsfullt sätt som möjligt.

Kontaktpersoner:
Helena Söderlind Paues