Flygbolag i kris ökar behovet av reseförsäkring

De senaste dagarna har det skrivits mycket om Skyways konkurs och hur den drabbar tusentals resenärer, men nu verkar det hända något.

Journalisterna som tidigare upprepat mantrat att reseförsäkringar är en onödig utgift börjar så smått svänga och faktiskt rekommendera att man ser över sitt försäkringsskydd innan man ger sig ut och reser. Allt fler börjar nu inse att hemförsäkringens reseskydd kanske inte ersätter alla möjliga händelser.

I en föränderlig värld där vad som helst kan hända, från naturkatastrofer till flygkonkurser har de såklart rätt. Det är kanske inte förrän man själv blir drabbad och behöver använda sin försäkring (eller önskar att man hade haft en försäkring att använda) som man förstår värdet av att ha en.

Skyways konkurs är inte den första flygbolagskonkursen i år och sannolikt inte heller den sista på ett tag.  Vi har tidigare skrivit både om Spanairs och Cimber Sterlings konkurser och i dagens DN listas ett antal bolag som kan vara värda att hålla ögonen på.

Oavsett vad som händer i den skakiga flygbolagsbranschen är det smart att se till att man har en försäkring om det oväntade skulle hända. Vår Årsreseförsäkring innehåller till exempel både ersättning  om du blir fast på grund av en flygbolagskonkurs och ersättning om resan skulle bli förlängd på grund av inställda flyg eller andra otrevligheter.

Aktuellt om flygkonkurser

• flygkonkurs