Svenska män ratar solskyddsfaktor på semestern

Var fjärde svensk man använder aldrig eller sällan solskyddsfaktor på utlandssemestern, det visar en ny undersökning utförd av TNS-Sifo på uppdrag av försäkringsbolaget Europeiska*. Skillnaden mellan hur svenska män och kvinnor skyddar sig i solen är stor. 26 procent av männen uppger att de sällan eller aldrig använder solskyddsfaktor på utlandssemestern, mot 10 procent av kvinnorna.

Många svenskar befinner sig just nu i Thailand på semester. Enligt UD handlar det om cirka 40-50 000 svenskar vid varje givet tillfälle. En viktig del av utlandssemestern handlar om att skydda sig mot solen. En ny undersökning utförd av TNS-Sifo på uppdrag av försäkringsbolaget Europeiska visar att nästan två av tre kvinnor uppger att de alltid använder skolskyddsfaktor, mot bara var tredje man.

Europeiskas servicekontor i Bangkok, Euro-Center, ser en oroväckande ökning i antalet brännskador bland svenskar i Thailand.
- Det gäller att vara medveten om att solen här påverkar huden på ett helt annat sätt än i Sverige. Mellan elva och tre på dagen är solen som farligast, då måste man hålla sig i skuggan, säger Mai Ellegaard, chef för Europeiskas Euro-Center i Thailand.

Av antalet anmälda brännskador orsakade av solen som rapporterats till Euro-Center Thailand är nästan hälften svenska resenärer.
-Svenskar besöker gärna Thailand, säger Mai Ellegaard, men för att kunna njuta av sin semester och slippa uppsöka sjukvård måste de lära sig använda solkräm!

Under perioden december-mars 2006 fick Euro-Center Thailand in totalt 33 brännskador så allvarliga att de tvingats uppsöka sjukvård, varav 22 svenskar. Under samma period 2009 hade siffran stigit till totalt 123 inkomna brännskador, varav 51 svenskar. (För tabell över utvecklingen 2006-2009, se bifogat pdf-dokument).

Även om sjukvården i Thailand håller hög klass handlar det om att vara en medveten och förberedd resenär. Enkla åtgärder som att alltid ha på sig en hög solskyddsfaktor när man badar eller solar, helt undvika solande när solen lyser som starkast mellan kl 11 och 15 på dagen och att dricka mycket vatten för att undvika uttorkning kan rädda semestern.

*Undersökningen har genomförts under perioden 1 -10 december 2009 av TNS-Sifo:s  webbpanel. Totalt har 1001 personer deltagit. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ.

Christina Karlegran, kommunikationschef Europeiska
Telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post: christina.karlegran@europeiska.se

Johanna Snickars, informatör Europeiska
Telefon: 08-586 179 08, mobil: 0765-26 79 08, e-post: johanna.snickars@europeiska.se

• resa
  • thailand
  • solskydd
  • semester
  • solbränd

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller även specialförsäkringar för klockor och smycken. Sedan april 2009 försäkrar vi även 200 000 skol- och förskolebarn.
www.europeiska.se