Svenskar vill helst inte resa utomlands på sommaren - men åker ändå

Över 35 procent av svenskarna mellan 16-50 år åker vanligtvis på utlandssemester på sommaren. Men mindre än fem procent skulle åka på sommaren om man intebehövde ta hänsyn till exempelvis jobb och studier. Det visar en ny undersökning som TNS-SIFO har utfört på uppdrag av Försäkringsbolaget Europeiska.

– Det känns som om svenskarnas semestervanor inte har förändrat sig i samma takt som arbetslivets förutsättningar. Förr tvingades alla rätta sig efter industrisemestern. Nu, med mer individanpassade studier och med en mer flexibel arbetsmarknad borde även utlandssemestern kunna planeras mer fritt, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.

Svenskarnas privatekonomi ser ljus ut, sett till svaren i undersökningen: 35 procent av de tillfrågade planerar att åka utomlands oftare de närmaste två åren än vad man har gjort de föregående två åren. Och man anser utlandssemestern vara en god affär, hela 75 procent anser att en veckas utlandssemester är värd minst så mycket som den kostar.

- Med tanke på investeringen i såväl semesterdagar som i faktiska pengar är stor vid varje semesterresa så är det häpnadsväckande positiva siffror, säger Christina Karlegran, som också tycker att det är intressant vad som får oss att välja resmål.

-70 procent uppger att de får tips från vänner eller bekanta i direkta samtal. Mer än var tionde person (12 procent) mellan 16-30 år har påverkats av vänners tips på Facebook. 30 procent uppger att de blir påverkade av resekataloger, trots att de största researrangörerna slutat tillverka resekataloger.

Fyra av tio svenskar (39 procent) skulle vilja försäkra sig mot dåligt väder. Av personer mellan 16-30 år vill bara var tionde (9 procent) försäkra sig mot höga ljud och fylleri, medan var femte (19 procent) person mellan 51-74 år vill det. På frågan vad man helst skulle vilja försäkra sig mot vid en semesterresa utomlands svarar fyra av tio att de vill försäkra sig mot dåligt väder, följt av ”människor som försöker lura dig” (23 procent).

*Undersökningen har genomförts under perioden 4 -11 januari 2011 av TNS-Sifo:s webbpanel. Totalt har 1107 personer deltagit. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ.

Christina Karlegran, kommunikationschef Europeiska
Telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post: christina.karlegran@europeiska.se

Johanna Snickars, informatör Europeiska
Telefon: 08-586 179 08, mobil: 0765-26 79 08, e-post: johanna.snickars@europeiska.se

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för hörapparater, klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 670 000 personer genom en kommunal olycksfallsförsäkring.