Svenskarna inte lättskrämda

Terrorattentat verkar inte skrämma svenskarna från att resa utomlands. Känns det osäkert på en plats reser vi helt enkelt till en annan. Det visar Vagabonds och Europeiska ERVs Resebarometer som också kan berätta att Tyskland seglat upp som svenskarnas näst populäraste semesterdestination efter Spanien.

Svenskarna är inte särskilt lättskrämda. 88 procent av de tillfrågade i Vagabonds och Europeiska ERVs Resebarometer svarade att de under 2015 inte avstod från någon resa på grund av hot om terrorattentat.

En majoritet av svenskarna – sex av tio – gör minst en årlig utlandssemesterresa. De flesta nöjer sig för övrigt inte med en resa. De som reser gjorde 2015 i genomsnitt 2,2 utlandsresor och spenderade sammanlagt 18 nätter på semester i annat land.

– Men glöm antagandet att de flesta svenskar reser över halva jordklotet i jakten på sol och bad. Det är lätt att tro det när man läser alla lockande reseannonser i tidningar och på nätet. Det långväga resandet har ökat, men en förkrossande majoritet, 92 procent, av alla våra utlandsresor går till en destination i vår egen världsdel, säger Per J Andersson, redaktör på Resemagasinet Vagabond.

I topp ligger sedan länge Spanien, mycket tack vare att landet är ett åretruntresmål: fastlandet och Mallorca på våren, sommaren och hösten och Kanarieöarna på vintern.

Efter Spanien på svenskarnas tio-i-topplista kommer inte som tidigare våra nordiska grannländer. Istället har Tyskland seglat upp som svenskarnas näst största utlandsdestination. En förklaring till att många svenskar besöker Tyskland är den pågående hajpen för Berlin.

– 2015 gick den tyska huvudstaden till och med om populära London när det gäller att ta emot svenska turister, säger turismanalytikern Hans Remvig som jobbat med att ta fram Vagabonds och Europeiska ERVs Resebarometer.

Per J Andersson, Vagabond, 070-653 50 82, Hans Remvig, turismanalytiker, 070-542 35 60.