Amerikanskt kapital till Göteborg

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum handlar om innovation, entreprenörskap och tillgång till kapital. Det är åttonde året i rad detta forum för kunskapsutbyten mellan Sverige och USA arrangeras.

I år hålls Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum i Stockholm (26-27 september), Umeå (28 september) och Göteborg (30 september). Till Göteborg kommer flera amerikanska talare med erfarenheter från bland annat Silicon Valley:

- Erik Straser är General partner på det legendariska riskkapitalbolaget Mohr Davidow.
- John Backus är grundare till New Atlantic Ventures på amerikanska östkusten.
- Kimberlie Cerrone är en erfaren affärsängel från Silicon Valley. Hon har investerat i ett 80-tal startups och haft ett finger med i spelet i såväl Googles som Yahoos utveckling.
- Clare Fairfield är riskkapitalist med över 25 års erfarenhet av att starta, driva och finansiera företag. Han var också en av pionjärerna som utvecklade entreprenörskapsundervisningen i USA.

Under forumdagarna mixas presentationer med paneldiskussioner och seminarier. Utöver de amerikanska talarna medverkar företagare, forskare, finansiärer och andra aktörer ur det regionala innovationssystemet. I Göteborg gästas vi exempelvis av Timo Lehes, Investment manager på Chalmers Innovation Seed Fund, John Sjölander, COO på internetföretaget Burt AB och Martin Skoglund, riskkapitalist på Wood & Hill Investment AB.

Plats, tider och mer info om talarna: www.esbri.se/sweden-us-2011
Kontakt, anmälan och intervjuer:
Christina Eriksson, christina@esbri.se eller 0735-606660

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum arrangeras av ESBRI, Näringsdepartementet
och U.S. Department of Commerce.